Twinkle | Digital Commerce

De oudjes leven nog ...

2017-05-26
180101
  • 1:38

Tien jaar Twinkle is tien jaar internethistorie in Nederland. Terugbladerend in de oude Twinkles realiseerde ik me dat een flink aantal e-commerce bedrijven de afgelopen tien jaar heeft overleefd.


Kijk je iets verder terug in de tijd, dan zie je klinkende namen als Hot-Orange of het internationale Boo.com die de eerste golf van rond 2000 niet hebben overleefd ondanks grote bedragen aan funding.
 
Door Harmen van der Meulen

 
Tien jaar geleden was echter wel het startsein van echte, gezonde groei voor e-commerce bedrijven. Bol.com, Coolblue, Futurumshop … Ze hebben de Hot-Oranges van de beginperiode overleefd en sinds 2005 een fikse groei doorgemaakt. Is het dan alleen maar hosanna voor deze bedrijven? Nieuwe organisaties worden ook oud en zo ontstaat de eerste lichting oudjes in een nieuw tijdperk.

De startups van dit moment komen met nieuwe businessmodellen en bestormen de markt - niet geremd door tien tot vijftien jaar historie, bureaucratische processen en verwachtingspatronen van grote stappen voorwaarts. Blij met de eerste 10.000 euro omzet en soms snel groeiend naar een miljoenenomzet zijn ze in staat gevestigde e-commerce orde voorbij te streven met marktplaatsen, voorraadloze strategieën, subscription modellen et cetera. Net als de oudjes ooit de gevestigde retailbedrijven de loef afstaken dankzij een web-only strategie. Spannende tijden zullen volgen. Wie gaat er winnen?

We praten nu over de Macintosh Retail Group, IT’s en Megapool als partijen die niet zijn meegegaan met de nieuwe werkelijkheid. Praten we over tien jaar net zo over de Coolblues, Futurumshops en Wehkamps van deze wereld? De tijd zal het leren, maar dat het voor iedereen spannend gaat worden is een feit. De oudjes worden gegijzeld door het succes van het heden en de nieuwkomers lonken naar het succes van de toekomst. Twinkle zal iedereen de komende tien jaar ongetwijfeld laten smullen van het dynamische speelveld van de nieuwe online werkelijkheid!
 
Harmen van der Meulen (foto) is eigenaar van FuturumShop.
 
Deze bijdrage verscheen eerder als gastcolumn in het jubileumnummer van Twinkle (november 2015).