Twinkle | Digital Commerce

Is het weer een excuus voor de problemen in retail?

2017-11-08
180101
  • 2:60

De afgelopen weken zijn de problemen in de retail weer duidelijk naar voren gekomen. Ketens als V&D, Macintosh en DA-retail zijn omgevallen. Met uitzondering van DA-retail wordt het weer als één van de verklaringen voor de problemen genoemd. Hoewel er natuurlijk veel meer aan de hand is, heeft het wel degelijk een negatieve impact gehad. Zeg maar de welbekende druppel, die de emmer heeft doen overlopen. Maar is dit een terecht excuus?

Door: gastblogger Dirk Mulder

Enige jaren geleden is mij voorgehouden dat het weer niet als excuus mocht worden gebruikt. Immers, als de start van het seizoen stroef liet, zou dat in de tweede helft goed gemaakt moeten kunnen worden. Inmiddels is de dynamiek in de sector toegenomen, is de consument aan het veranderen en hebben we een forse crisis achter de rug.

Feit is dat ook het weer verandert. De temperatuur loopt op, seizoenen beginnen later en we gaan vaker extremere weerssituaties ervaren. Dat dit niet alleen in Nederland speelt, maar een mondiaal probleem is, blijkt uit het volgende citaat: ‘Primark not immune to warm winter yet manages to deliver a 7 percent jump in sales’.

Het blijkt dat een koud voorjaar of een warm najaar de consument beweegt om zijn aankopen uit te stellen. De consument koopt dus steeds meer op het moment dat hij het product ook werkelijk nodig heeft. En meer en meer blijkt daarbij van uitstel, komt afstel.

Ik heb dat enige tijd geleden zelf mogen ervaren. Tot dan toe was er in Nederland nog geen sprankje winter te zien, maar de weersvoorspellingen gaven sneeuw en koudere temperaturen aan. Ik was in de stad op zoek naar een winterjas voor mijn echtgenote. Opvallend waren de enorme aantallen die nog in de winkel hingen. Allemaal al afgeprijsd tegen 30, 50 of zelfs 70%. Vreemd! Bij de start van de winter en dus start aankoopbehoefte consument, lagen alle jassen al in de uitverkoop.

Probleem daarbij is dat de vroege consument in zijn ogen steeds vaker wordt gestraft. Artikelen die een consument in het reguliere verkoopseizoen koopt liggen tegen de tijd dat zij de artikelen dragen al met een fikse korting in de winkels. Ik kan mij voorstellen dat veel consumenten daar een vervelend gevoel bij hebben.

Wat zou er dan moeten veranderen?
Wat mij betreft zou er in 3 richtingen gekeken kunnen worden:

- Later starten met de uitverkoop;
- Verbetering samenwerking leverancier - retailer;
- Of zelfs verschuiving van de traditionele productiecyclus.

Ik realiseer me dat de laatste oplossing niet reëel is. Hoewel de problematiek met betrekking tot het weer op mondiaal niveau speelt en dus alle grote fashion spelers raakt, zal afstemming op dit niveau niet plaatsvinden. Daarvoor is het probleem blijkbaar nog niet groot genoeg.

Als aangegeven stelt de consument zijn aankopen uit tot het moment dat hij de producten ook werkelijk nodig heeft. Omdat de laatste jaren de winter later inzet, zou het verstandiger zijn als ook de uitverkoop later zou starten. Bijvoorbeeld februari voor de wintercollectie. Dit zal discipline vragen van de retailer en een verandering in denken van sturing op marge in plaats van omzet. Wettelijk zal dat niet geregeld worden, dus zal het aankomen op de ratio van de (grote) spelers in de retail.

Een andere oplossing zou kunnen zijn dat leveranciers de artikelen leveren op het moment dat er in de retail (lees bij de consument) behoefte aan is. De leverancier houdt de goederen op voorraad totdat de retail deze afroept, in plaats van het volstouwen van de winkel bij de start van het verkoopseizoen. Dit zien we bijvoorbeeld al gebeuren in de foodsector. Het vereist een nauwere samenwerking tussen leverancier en retail.

Wat de oplossing ook wordt, dat er iets moet veranderen is duidelijk.

Dirk Mulder is sectormanager food & retail bij ING.