Twinkle | Digital Commerce

4 vergeten superkrachten van kleinere (web)shops

2017-05-26
180101
  • 1:53

Als kleine webshop vist u vaak achter het net. U kunt in de regel minder scherp in- en verkopen, kunt niet alle betaal- en bezorgmogelijkheden van de grote jongens aanbieden en het is onmogelijk voorop te lopen in alles wat er op u afkomt als webwinkelier. Toch hebben kleinere shops ook een groot voordeel. Ze beschikken over charmes waar Bol.com, Zalando en Coolblue alleen maar van kunnen dromen.

Door: gastblogger Vincent van Lettow

1. Passie
Veel ondernemers starten hun bedrijf uit passie voor het vak. Ze maken van hun hobby hun werk en genieten van ieder moment dat ze ermee bezig zijn. En dat werkt aanstekelijk. Vergeet echter niet om deze passie ook te delen, want alleen dan kunt u potentiële klanten ermee betoveren. Schrijf bijvoorbeeld een blogartikel over de vakbeurs die u heeft bezocht, plaats foto's op Instagram van speciale inkopen die u heeft gedaan en Twitter over hoe u het liefst te werk gaat. Maak het verschil door uw passie te delen!

2. Persoonlijk contact
Natuurlijk beschikken de grote jongens over een helpdesk. En een verkoop- en researchafdeling, waarmee ze ook klanten te woord staan. En natuurlijk kunnen die problemen oplossen en onderzoek doen. Maar u heeft iets waar ze niet tegenop kunnen: persoonlijk contact. Door met uw klanten en potentiële klanten in gesprek te gaan, ontdekt u wat er echt speelt. Waar ze mee zitten, wat ze van u vinden en waar ze behoefte aan hebben. Schroom dus niet om met enige regelmaat de telefoon te pakken of een persoonlijke e-mail te sturen. De kans is groot dat het gewaardeerd wordt.

3. Flexibiliteit
Ziet u een mooie kans? Dan gaat u daar gelijk achteraan. U past uw plan aan en speelt erop in. Liever nog vandaag dan morgen. Terwijl uw grote concurrenten een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren en goedkeuring en input proberen te krijgen van iedereen die betrokken is bij het proces, ligt uw nieuwe product al lang en breed in uw virtuele schappen.

4. Gunfactor
Kleine ondernemers hebben iets. Ze werken vaak hard en op onregelmatige uren, willen graag kwaliteit leveren en doen net dat stapje extra. Klanten weten dat en laten zich er graag door charmeren. Maak gebruik van deze gunfactor en zorg dat u uw klant hiermee over de streep trekt.

Vincent van Lettow is oprichter van Webshop Heroes.