Twinkle | Digital Commerce

10-procentregel

2017-05-26
180101
  • 1:54

Mitchel van Duuren, directeur van Foodie.nl, vroeg zich in zijn column in Twinkle 5 (meinummer) af hoe je een marketingbudget van 1.000 euro inzet om je webwinkel te laten groeien. Het antwoord komt van Demian Beenakker, oprichter van Makeover.nl.

Wat te doen met een marketingbudget van 1.000 euro? Gelijk begint mijn bovenkamer te draaien. Iets met een lead campagne? Facebook, Instagram, of misschien toch content? Anno 2016 kun je waanzinnig veel doen met 1.000 euro.

Toch werk ik zelf nooit met een vast budget en heb ik als regel om 10 procent van mijn omzet te gebruiken voor marketing. Als blijkt dat ik die maand iets minder heb uitgegeven, zeg 8 procent, dan daag ik mezelf en mijn team uit om met die overige 2 procent iets te bedenken waarmee we verdere groei kunnen realiseren. De uitdaging is dus om van die 1.000 euro minimaal het tienvoudige te maken.

Ik ben even in onze oude campagnes gedoken om te zien wat nou precies het effect van 1.000 euro is. Zo kwam ik tot de conclusie dat onze AdWords- en Facebookcampagne evenals onze contentstrategie aan deze 10x-regel voldoen. Toch is aan elke marketingcampagne heel veel trial & error en continue tweaken vooraf gegaan om dat voor elkaar te krijgen. Er één campagne uitpikken, zou om deze reden geen eerlijk beeld geven. Elke campagne leren we weer bij en blijven we onszelf verbeteren. Ons doel is altijd om op meerdere media resultaten te behalen. Mijn antwoord op de 1.000-eurovraag is daarom misschien ietwat verrassend: gebruik dit budget om je kennis te verbeteren. Voor enkele tientjes heb je al fantastische boeken op het gebied van traffic en conversie - de twee belangrijkste pijlers als je goede resultaten wilt behalen.

In marketing is er geen magische pil, ook niet voor 1.000 euro. Als ik er één moet noemen, is het (toegepaste) kennis. Schaf voor 250 euro een mooie boekenverzameling over traffic en conversie aan, zet hier je tanden in en investeer de andere 750 euro in trial & error om zo je eigen 10x-resultaten te gaan behalen. Succes!

Demian Beenakker is oprichter van Makeover.nl. Zijn vraag aan Bas Urlings, eigenaar van Disqounts.nl is: ‘Is de online toekomst voor alleen grote e-commerce spelers weggelegd of hebben nichespelers nog kans?'

Deze bijdrage verscheen eerder in Twinkle 6-2016.