Twinkle | Digital Commerce

Living the disruptive age: Internet of Things

2017-05-26
180101
  • 3:17

Vrouwen zouden gemiddeld zeventien minuten per dag besteden aan het uitkiezen van hun kledingcombinaties. Ook zouden we slechts 44 procent van de kledingstukken die we bezitten daadwerkelijk dragen. Erg herkenbaar: ook ik heb ‘nooit iets leuks om aan te trekken’. Wat een bittere constatering dat dit mij honderd uur per jaar kost en waarschijnlijk een vermogen aan kleding die ik nooit draag. Gelukkig is er de megatrend van vandaag: Internet of Things. Die gaat mijn leven een stuk efficiënter maken. Hoe dan?

Door: gastblogger Sanne Reus

Internet of Closets
Stel je voor. Je wordt wakker, loopt naar je kast en die doet direct een voorstel voor jouw outfit van de dag. Formeel of casual? Dat weet de kast op basis van jouw agenda. De kast kent jouw voorkeuren voor kleurcombinaties, stijlen, merken en (natuurlijk heel belangrijk) de draagfrequentie van een bepaald kledingstuk binnen een bepaalde periode. Op basis van deze input geeft de kledingkast twee of drie opties (je wilt natuurlijk wel iets te kiezen hebben), je drukt op de knop en jouw outfit van vandaag zoeft naar voren. Ideaal! Vooral omdat je kast ook aangeeft wanneer een kledingstuk te vaak is gedragen en zelf het internet afstruint om nieuwe stukken voor te stellen die jouw garderobe perfect zullen complementeren. Hierbij rekening houdend met het budget dat jij vooraf hebt ingesteld. Uiteraard. Oftewel: geen verkleurde kleding, niet meer weifelend voor de spiegel staan en vooral geen 56% miskopen die je niet draagt.

Futuristisch?
Ik droom verder … Internet of Things kan me niet alleen helpen die zeventien minuten te reduceren naar luttele seconden, maar minimaliseert wellicht al die andere inefficiënties in de ochtend. Nooit meer ‘s winters laat opstaan omdat je slaapkamer eerst warm moet worden of het lichtknopje te ver weg lijkt. Je licht en verwarming schakelen automatisch aan omdat jouw fitbit of smartwatch al heeft doorgegeven dat je zo wakker wordt. Dan is het ook nog maar een kleine moeite om het koffiezetapparaat in te seinen alvast een heerlijk kopje koffie klaar te zetten. Bovendien hoef je nooit meer bang te zijn dat je bij het openen van de koelkast geconfronteerd wordt met een leeg pak yoghurt of bijbehorende muesli, want dat heeft je koelkast natuurlijk al lang zelf besteld.

Ik weet het zeker, mijn drie kwartier durende dagelijkse ochtendritueel kan teruggebracht worden naar maximaal 20 minuten. Het enige dat ik zelf moet doen is mijn outfit aantrekken en mijn muesli opeten, maar zelfs daarbij vraag ik me af hoe lang dat nog nodig is … Klinkt dit als toekomstmuziek?

Techniek ligt klaar
Deze ideale kast ligt meer binnen handbereik dan we misschien denken. De gemiddelde kledingwebshop genereert nu al voorstellen op basis van jouw voorkeuren en klikgedrag. En er bestaan al slimme oplossingen uit retail die de logistiek kunnen regelen. Neem de Magic Mirror: deze spiegel met RFID-ontvanger kan precies uitlezen welke kledingstukken, die tevens uitgerust zijn met RFID tags, je past of zelfs maar vasthoudt en doet daarop voorstellen voor bijpassende kledingstukken. Een technologie die bovendien ook voor voorraadmanagement ingezet (o.m. bij Zara) wordt, omdat het aangeeft waar kledingstukken zich bevinden en hoe vaak deze gebruikt worden. Combineer dit allemaal en klaar is kees!

Smart alles
Deze oplossing is nu weliswaar nog te duur voor de gewone consument, maar dat waren smart homes kort geleden ook. Inmiddels zijn slimme thermostaten als Toon en Nest de standaard. En kijk maar op Wehkamp naar het aanbod van ‘smart’ consumentenelektronica: van smart wasmachines, smart wasdrogers, smart ovens, smart stofzuigers tot – inderdaad – de smart koelkasten, smart lampen en smart koffiezetapparaten. Ik kan nu al mijn koffie op afstand bedienen en in de supermarkt controleren of mijn yoghurt weer eens bijna op is. Het is nog maar een kleine stap om dit verder te automatiseren.

En dan kan het hard gaan met Internet of Things. Naar verwachting zullen er in 2020 maar liefst 28 miljard ‘thingsverbonden zijn (pdf) via internet. Met andere woorden: binnen afzienbare tijd wordt mijn droomkledingkast werkelijkheid.

P.s. Mannen doen ’s ochtends gemiddeld dertien minuten over hun kledingkeuze, dus zal deze tijdsbesparing ook bij hen zeer welkom zijn.

Sanne Reus is consultant bij Magnus Red. Dit blog verscheen eerder op de website van het bedrijf.