Twinkle | Digital Commerce

'A New York state of mind'

2017-05-26
180101
  • 2:54

Geen betere plek om een beschouwing over de wereld van retail in 2017 te schrijven dan in New York, de stad van Fifth Avenue, de Yankees en Billy Joel. Juist in de Big Apple lijken in deze eerste weken van het nieuwe jaar alle veranderingen in de wereld van politiek en retail bij elkaar te komen.

We zijn nog maar een paar dagen verwijderd van de inauguratie van New Yorks’ Donald Trump als nieuwe president van Amerika. Ik heb er al eerder over geschreven. We hebben nog geen idee wat de impact zal zijn van het beleid van de nieuwe Trump regering voor retailers. Het heeft er alle schijn van dat een meer protectionistisch beleid, invoerheffingen en een nieuwe beschermende banenpolitiek retailers wereldwijd gaat raken. In negatieve zin omdat retailers de gevolgen hiervan zullen ondervinden. Ook hier in New York, waar ik lokale retailers hoor klagen over de sterke dollar. In positieve zin, omdat het retailers buiten Amerika misschien wat meer tijd geeft om zichzelf opnieuw uit te vinden. De Europese Commissie kan bij een meer protectionistisch beleid van Trump namelijk niet achterblijven. Trump als ‘blessing in disguise’ voor retailers, zoals ik het eerder noemde.

Op de vooravond van de World Economic Forum in Davos hebben de ‘echte wereldleiders’ elkaar al lang ontmoet: vorige week in de Trump Tower in New York. Alibaba’s CEO Jack Ma sprak er met de ‘president-elect’ over het creëeren van maar liefst 1 miljoen nieuwe banen in de Verenigde Staten. Die moeten gegenereerd worden door MKB-bedrijven die dankzij Alibaba’s platformen in staat worden gesteld producten te verkopen aan Chinese en Aziatische consumenten. Een publiciteitsstunt of een serieus plan? Hoe dan, ook het behouden en creëeren van banen is één van de speerpunten van business leaders en regeringsleiders wereldwijd. Was het niet Jeff Bezos, die vorige week aankondigde dat Amazon in 2017 meer dan 100.000 nieuwe retail banen gaat creëeren. Een handjevol nieuwe banen komen in het retail bolwerk New York terecht, waar Amazon dit voorjaar haar 8e (boek)winkel zal openen.

Ik ben al een paar dagen in New York en blijf nog een paar dagen. Vandaag woonde ik  de jaarlijkse ontmoeting van bobo’s van retail associaties bij. Eens per jaar zoeken die elkaar op en om de grote retail issues wereldwijd door te nemen. Het zijn met name vertegenwoordigers van traditionele retail associaties die hier van de partij zijn. Het blijft opvallend hoe tijdens een ‘tour de table’ maar een handjevol executives melding maakt van de grote transities in retail, zoals ik die in mijn boek omschrijf. Waar er in Europa langzaam maar zeker aandacht is voor de gevolgen van de onomkeerbare kanteling van retail, gaat dit wereldwijd helaas nog lang niet op. Anno 2017 is er maar weinig oog voor de grote transities in de retail, die nog maar net begonnen zijn.

In de komende dagen doe ik zoals ieder jaar verslag van de Big Show, die morgen in het Javits Convention Center in New York van start gaat. Meer dan 30.000 retailers en toeleveranciers, uit meer dan 90 landen bezoeken ’s werelds grootste retail beurs en conferentie, die wordt georganiseerd door de collega’s van de National Retail Federation. Het is ironisch dat in dit zelfde Javits Convention Center Hillary Clinton en de Democratische Partij nog maar twee maanden geleden de overwinning hadden willen vieren. De wereld van politiek en retail hebben dan ook veel met elkaar gemeen. De veranderingen gaan ongelofelijk snel en de transities komen soms uit onverwachte hoek. We kunnen maar beter wennen aan een ‘New York state of mind’.