Twinkle | Digital Commerce

Wat Johan Cruijff toen al wist over e-commerce

2017-05-26
180101
  • 2:41

Deze week is het al weer een jaar geleden dat ‘ons aller’ Johan Cruijff helaas overleed. De eerste keer dat ik hem in het echt zag, weet ik nog precies. Het was 18 september 1983 en ik was in Amsterdam getuige van de legendarische wedstrijd Ajax-Feyenoord. Hoewel Johan toen wel voor Feyenoord speelde wist Ajax te winnen met 8-2. Deze wedstrijd was ook de doorbraak van Van Basten. (Al mocht dat niet baten want Feyenoord werd dat seizoen alsnog kampioen.) De legende Johan Cruijff blijft echter niet alleen levend door deze mooie voetbalherinneringen maar ook door zijn prachtige uitspraken.

Deze foto met handtekening bewijst dat ik mijn idool in levende lijve heb mogen ontmoeten. Kunt u zich dus voorstellen hoe ik opkeek tegen mijn neef, die regelmatig op de kinderen van Cruijff mocht passen? Wanneer ik zijn uitspraken over voetbal lees (en dat doe ik nog regelmatig) moet ik toch wel glimlachen. Want wat hij zo onnavolgbaar wist te zeggen over de voetballerij, had hij ook over de wereld van e-commerce gezegd kunnen hebben.

‘Er is maar één moment dat je op tijd kunt zijn. Ben je er niet, dan ben je te vroeg of te laat’
Timing is alles in e-commerce. Dat begint bij op de juiste tijd en plaats je producten aanbieden en actuele voorraadinformatie leveren, helemaal op online platforms. Dan heb je nog de leverbelofte aan de klant. Want ook als je te vroeg levert, ben je niet op tijd.

‘Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd’
Dit citaat zou van Google kunnen zijn, wellicht hebben zij zich laten inspireren door Johan Cruijff? Het Google algoritme kun je grondig analyseren, maar het blijven uiteindelijk aannames. Want tja, als ze wilden dat wij het begrepen hadden we het algoritme natuurlijk allang kunnen Googlen.

‘Als je één goal meer maakt dan de ander, win je’
Webshops die niet marktconform groeien, zijn de verliezende partij. Ook al boeken ze als bedrijf meer winst. Zorg er dus iedere dag voor dat jij meer scoort dan je concurrent. En als je niet ken winnen, zorg er dan in ieder geval voor dat je niet verliest. Kijk welke spelers wel de techniek en talenten hebben om beter te worden. Want als je niks doet, dan kun je ook niet scoren.

‘De waarheid is nooit precies zoals je denkt dat hij zou zijn’
In e-commerce is er niet één waarheid over hoe de klant zoekt, kiest en koopt. Het complexe online marketinglandschap is een jungle waar niet één centrale ontmoetingsplek is voor webshops en klanten. Blijf constant sturen op data en bereik de klant via meerdere wegen, helemaal als je in een markt zit met veel concurrentie.

‘Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden’
Ofwel: ga niet automatisch mee met wat je collega’s en concurrenten doen. Als iedereen hetzelfde doet gebeurt er namelijk uiteindelijk vrij weinig. Bepaal je eigen wedstrijd, durf eigenwijs te zijn en geloof in de data. Logisch.

Tot slot nog een inspirerend citaat voor online marketeers en ondernemers voor wie het iedere dag weer matchday is: ‘De tijd dat ik zelf geld meenam is al heel lang geleden. Ik neem nu altijd de naam en het gezicht mee.’

Léon Kramer is coo bij Beslist.nl.