Twinkle | Digital Commerce

Wisselcolumn: Wegen en tellen

2017-05-26
180101
  • 1:57

‘Hoe ziet de logistiek van extreem kleine artikelen zoals kralen eruit?’ Dat vroeg Wouter Hol, oprichter van Kabeltje.com in zijn column in Twinkle 2 (februari 2017) aan Sandra Bouw, eigenaar van Creadream.nl en Miyukiwholesale.com.

Tekst: Sandra Bouw

Kralen zijn in alle maten, soorten en kleuren beschikbaar. Ons assortiment is heel breed en bestaat uit kleine Japanse kraaltjes van enkele millimeters groot tot kralen zo groot als een kerstbal. We leveren aan particulieren via Creadream.nl en sinds een aantal jaren ook aan bedrijven wereldwijd via Miyukiwholesale.com. Dit betekent dat we een scherp uitgedachte tactiek moeten toepassen in onze inkoop en logistiek.

Naast de verkoop van grote aantallen aan bedrijven, bieden we ook de mogelijkheid de kralen in kleine verpakkingen te leveren, zodat ze voor hen direct verkoopbaar zijn. Dit is gecreëerd in het verlengde van het al bestaande proces voor onze eigen particuliere webwinkel. Hiervoor hebben we voor de Japanse kralen een snelle en secure weegmachine en voor de overige kralen een telmachine.

De verpakkingshoeveelheid wordt bepaald aan de hand van de meest gevraagde hoeveelheid en de verkoopprijs. De artikelen hebben een barcodesticker om intern vergissingen te voorkomen en voor de klant is het fijn te zien welk artikel het is. Mocht er een verkeerd artikel gepakt zijn, dan valt het vanzelf op tijdens het nakijken van de bestelling. De kralen die per stuk verkocht worden en niet gestickerd zijn, krijgen een verspreide locatie in het magazijn.

De voornaamste aandachtspunten binnen ons proces zijn de omloopsnelheid, de waardedichtheid en de mate van verkrijgbaarheid van artikelen. De benodigde informatie wordt automatisch verwerkt en op elk tijdstip is hiervan een overzicht op te vragen. Zo hebben we altijd paraat welke artikelen ingekocht moeten worden, welke opnieuw verpakt moeten worden, en ook veel informatie over de meest gunstige indeling van ons magazijn.

Afgelopen jaar zijn we verhuisd naar een nieuwe locatie met een verdubbeling van onze magazijnruimte. Hierdoor kregen we de kans zaken als de locatie van de populaire kralen, de meest praktische looproute en de opslag van de bulkvoorraad te verbeteren. Ons bedrijfsproces is hiermee verder geoptimaliseerd, maar zoals elke webwinkel zal beamen is dit een ongoing proces waarin we altijd moeten blijven investeren en ontwikkelen.

Sandra Bouw is eigenaar van Creadream.nl en Miyukiwholesale.com. Haar vraag aan Frans Sijtsma, strategiemanager e-commerce bij Ghala, is: 'Gaat virtual reality doorbreken in e-commerce?’

Deze bijdrage verscheen eerder in Twinkle 3-2017.