De groei van online verkoop bij onze zuiderburen zorgt voor een afname van de retailomzet. Dat stelt ondernemersvereniging Unizo in gesprek met HLN. De omzet van Belgische winkeliers daalde in december vorig jaar met 2,5 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.
'Consumenten kopen meer online, maar meer dan de helft daarvan stroomt naar buitenlandse webshops. Die leveren onze economie niets op', meldt Unizo tegen HLN. 'Amazon, Coolblue, Bol.com, Zalando en MediaMarkt zijn onze favoriete webshops. Maar dat zijn stuk voor stuk spelers van buitenlandse oorsprong. Op eigen bodem missen we zulke initiatieven, en lopen we die verkopen dus mis.'
Belgische webshops hebben het moeilijk
De Belgische e-commerce markt groeide in de eerste helft van 2017 10 procent, meldde BeCommerce destijds. Belgen spendeerden in die periode 4,9 miljard euro. Onze zuiderburen kopen het liefst online bij webshops van buitenlandse bodem. Zo wonnen Coolblue en Bol.com vorig jaar de Twinkle Award België, en bestaat één derde van de Belgische Twinkle100 uit Nederlandse webshops. Een trend die Belgische onliners met alle macht proberen tegen te gaan. Schoenen Torfs startte onlangs een campagne om Belgische webshops te promoten. Eind vorig jaar luidde vier Belgische ceo's, onder wie Torfs, de noodklok over de dominantie van buitenlandse spelers in de Belgische e-commerce.
Ook Luxemburg incasseert
Na Luxemburg, dat een omzetverlies van 20,7 procent boekte, incasseren onze zuiderburen de zwaarste klap in de eurozone. De gemiddelde retailomzet in de eurozone steeg in december met 1,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor, meldt statistiekenbureau Eurostat. Het groeipercentage voor ons land wordt overigens niet gecommuniceerd ('confidential').
Tja, webwinkeliers zijn toch ook retailers. Waarom zorgen deze winkeliers niet dat ze zelf een webwinkel optuigen.
Ook in Nederland liepen de winkeliers jaren geleden te mopperen over verkoop via internet. Je gaat het alleen niet tegen houden, dus wat houdt je tegen om als retailer te profiteren?
Webwinkeliers zijn niet het probleem, maar de consument is veranderd. Daar kun je over mopperen, maar daar veranderd niks aan. Je zult als retailer mee moeten veranderen...
Het is heel eenvoudig voor Belgische winkeliers om locaal online te verkopen: sluit je aan bij een platform. Wij hebben sinds enkele maanden een platform live in België: miinto.be en zijn volop bezig om deze trend met locale ondernemers te keren. Shop local online!
Die belgen doen erg veel HUILIE HUILIE. België loopt hopeloos tig jaren achter t.o.v. Nederland op het gebied van E-commerce. Het is derhalve niet gek dan belgen massaal bij buitenlandse shops bestellen.
Je ziet toch ook wel steeds meer dat Nederlandse webshops heel makkelijk de oversteek maken naar België. In principe is het gewoon de webshop Ctrl-c + Ctrl-v en je kan je AdWords tegen een betere conversie doen in België, plus organische posities opbouwen. De concurrentie is echt bedroevend slecht. Van de week ook weer een nieuwe Nederlandse retailer gezien die dit slim aanpakt: https://www.straluma.be/
@Richard ik weet niet of het voorbeeld van Straluma nu zo goed is. Ctrl-C + Ctrl-v moet je niet letterlijk doen; banners over iDEAL en huilie huilie doen over hoge verzendkosten in Belgie (die zijn bij PostNL nauwelijks hoger) zal de acceptatie in Belgie echt niet ten goede komen. Een beetje de content aan passen is wel het minste wat je kan doen toch...
Het verhaal heeft twee kanten. België is inderdaad een markt die heel veel overeenkomst heeft met de Nederlandse markt. Een klein stap voor Nederlandse webshops. Duitsland is wat dat betreft een stuk spannender. Wat wij als webshop bouwer nu merken bij Research Digital is dat we de afgelopen maanden daadwerkelijk méér aanvragen krijgen uit België. Retail of bestaande e-commerce partijen. Heb al meerdere malen letterlijk gehoord dat daar het beeld heerst dat wij in Nederland verder zijn qua techniek en kennis. Mooi compliment wel.