Twinkle | Digital Commerce

'Buitenlandse webshops vreten aan Belgische retail'

2018-02-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:25

De groei van online verkoop bij onze zuiderburen zorgt voor een afname van de retailomzet. Dat stelt ondernemersvereniging Unizo in gesprek met HLN. De omzet van Belgische winkeliers daalde in december vorig jaar met 2,5 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. 

'Consumenten kopen meer online, maar meer dan de helft daarvan stroomt naar buitenlandse webshops. Die leveren onze economie niets op', meldt Unizo tegen HLN. 'Amazon, Coolblue, Bol.com, Zalando en MediaMarkt zijn onze favoriete webshops. Maar dat zijn stuk voor stuk spelers van buitenlandse oorsprong. Op eigen bodem missen we zulke initiatieven, en lopen we die verkopen dus mis.'

Belgische webshops hebben het moeilijk

De Belgische e-commerce markt groeide in de eerste helft van 2017 10 procent, meldde BeCommerce destijds. Belgen spendeerden in die periode 4,9 miljard euro. Onze zuiderburen kopen het liefst online bij webshops van buitenlandse bodem. Zo wonnen Coolblue en Bol.com vorig jaar de Twinkle Award België, en bestaat één derde van de Belgische Twinkle100 uit Nederlandse webshops. Een trend die Belgische onliners met alle macht proberen tegen te gaan. Schoenen Torfs startte onlangs een campagne om Belgische webshops te promoten. Eind vorig jaar luidde vier Belgische ceo's, onder wie Torfs, de noodklok over de dominantie van buitenlandse spelers in de Belgische e-commerce.

Ook Luxemburg incasseert

Na Luxemburg, dat een omzetverlies van 20,7 procent boekte, incasseren onze zuiderburen de zwaarste klap in de eurozone. De gemiddelde retailomzet in de eurozone steeg in december met 1,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor, meldt statistiekenbureau Eurostat. Het groeipercentage voor ons land wordt overigens niet gecommuniceerd ('confidential').