Twinkle | Digital Commerce

Word monopolist!

2017-05-26
  • 1:24

Ik heb veel webwinkels zien mislukken. Mensen die heel enthousiast gingen opbouwen... en gedesillusioneerd raakten toen er nauwelijks orders binnen kwamen. Niemand zit te wachten op de zoveelste brede online-babyklerenwinkel. Zorg dat u specialist wordt! Op het gebied van baby’s is dit bijvoorbeeld www.bakerzak.nl, een site die verschillende soorten bakerzakken verkoopt. Een ander mooi voorbeeld van een nichemarkt vind ik www.naaipatronen.nl. Deze goedlopende webwinkel, opgezet door Helen Zandt uit Leeuwarden, verkoopt naaipatronen. Helen kreeg dit idee midden in de nacht en heeft toen om 5.00 uur ‘s ochtends de domeinnaam ww.naaipatronen.nl vastgelegd. Daarna heeft ze het bedrijf met eigen geld opgezet. Ze werkt gewoon vanaf huis en heeft op haar zolder een enorm assortiment opgeslagen. Haar kinderen helpen mee de vele orders naar het postkantoor te brengen.

Toen ik de site goed bekeek, zag ik dat het klopte wat ze doet:

1. een goede domeinnaam - Ze heeft met Naaipatronen.nl een perfecte domeinnaam gekozen. Bij Google staat ze in de gewone lijst helemaal bovenaan met ‘naaipatronen’.

2. het product past door de brievenbus - Ze levert naaipatronen die keurig door de brievenbus passen. Klanten hoeven dus niet thuis te blijven om het product te ontvangen. Groot voordeel is dat de voorraad ook goed is op te slaan.

3. het product is bijna nergens anders te koop - Er bestaan wel tijdschriften waar naaipatronen in zitten, zoals Burda. Maar dit zijn natuurlijk nooit de patronen die iemand net zoekt. Verder is het geen product dat ‘even’ in een winkelcentrum kan worden gekocht.

4. er is sprake van focus en een diep assortiment - Naaipatronen.nl verkoopt geen stoffen of naaigerei maar alleen naaipatronen. Maar dan ook wel zo’n vijfduizend.

Als u ook een webwinkel wilt starten, is het goed om deze punten voor uzelf na te gaan. Kunt u daaraan voldoen, dan kunt u op uw nichegebied een monopoliepositie opbouwen.