Twinkle | Digital Commerce

Spelregels voor gratis publiciteit

2017-05-26
  • 4:38

Tekst: Jurgen Nijhuis

Het promoten van uw webwinkel kost in veel gevallen geld. Vooral adverteren kan kostbaar zijn. Maar u kunt ook proberen 'free publicity' te krijgen, bijvoorbeeld door persberichten te versturen, berichten te plaatsen op nieuwssites en nieuws aan te bieden via RSS en mailings.

Als u iets nieuws heeft te melden, kunt u persberichten sturen naar redacties van landelijke en regionale kranten, bladen, huis-aan-huisuitgaven, vakbladen en gerelateerde websites. Dat nieuws moet dan natuurlijk wel interessant zijn voor de lezer en een aanzet geven tot bezoek aan uw website. Het uiteindelijke doel is 'het werven van nieuwe klanten' en/of 'het vergroten van uw naamsbekendheid'.

Prullenbak of niet

Om gelijk met de deur in huis te vallen: de volgende nieuwtjes zijn doorgaans niet bepaald interessant voor buitenstaanders, zoals lezers en redacties:

• uw bedrijf bestaat zoveel jaar,

• u heeft nieuw personeel aangetrokken,

• uw organisatiestructuur is veranderd,

• het gaat goed met uw webwinkel.

Tenzij het midden in de komkommertijd is, zullen dergelijke persberichten direct in de prullenbak van de betreffende redacteur belanden.

De volgende feiten maken wél kans op plaatsing:

• uw webwinkel biedt producten of diensten die (vrij) uniek zijn,

• u geeft tijdelijk spectaculair voordeel aan uw klanten door middel van een actie of opruiming,

• uw prijzen gaan structureel en blijvend omlaag bij gelijke kwaliteit en service,

• u gaat samenwerken of fuseren met een ander bedrijf en vergroot uw product- of dienstaanbod,

• uw webwinkel gaat ook offline verkopen - via een echte winkel,

• u houdt een prijsvraag of wedstrijd waarmee producten of diensten te winnen zijn,

• u biedt (voor de lezers) interessante informatie over uw werkveld, producten of diensten.

Persberichtentips

U kunt de kans op plaatsing sterk vergroten door niet alleen te zorgen voor een nieuwswaardige inhoud, maar ook door rekening te houden met de vorm en de manier van aanleveren. Hieronder volgen praktische tips hiervoor.

• Zorg dat al in de kop en inleiding van uw bericht de vijf W's aan de orde komen: Wie, Wat, Waar, Waarom en Wanneer - en eventueel aangevuld met: Hoe.

• Gebruik als het kan cijfers en statistieken. Cijfers komen tegemoet aan het streven naar objectiviteit van de journalist of redacteur.

• Gebruik geen subjectieve termen als 'beste', 'mooiste', 'snelste' tenzij deze door objectieve (meetbare) gegevens te onderbouwen zijn. Wilt u het nieuws toch met een smakelijk sausje overgieten? Dan kan bijvoorbeeld een citaat handig zijn.

• Gebruik geen vage kreten, algemeenheden, gebakken lucht en vakjargon. Wees zakelijk en to the point. Een persbericht draait om informatie, niet om reclame of imago.

• Schrijven is schrappen; herlees het persbericht meerdere malen en verwijder overbodige woorden en zinnen. Maak eventueel meerdere versies.

• Wilt u beeldmateriaal aanleveren, stuur dat dan niet ongevraagd mee als u e-mail gebruikt. Attachments worden doorgaans niet op prijs gesteld. U kunt ze beter ergens online beschikbaar stellen als thumbnail, op ware grootte en als groot, bewerkbaar digitaal bestand.

• Zet het persbericht (ook) online. De redacteur hoeft dan slechts te copy-pasten als hij het nieuws wil verspreiden en hoeft geen tekst over te typen. Verwacht aan de andere kant niet dat uw bericht één-op-één wordt overgenomen en ga daar zeker niet om vragen.

• Investeer in een goede medialijst. Het succes van een persmailing staat of valt met het vinden van de juiste adressen en de juiste namen van de redacteuren. (zie ook het kader).

• Respecteer de functie en rol van journalisten en redacties. Zij bepalen uiteindelijk of iets nieuws is.

• Val journalisten niet lastig. Dus bel ze niet vóór de verzending van het persbericht als u ze niet kent en bel al helemaal niet ná verzending om te vragen of ze de informatie ontvangen hebben. Nabellen of -mailen beschouwen de meeste journalisten al snel als irritant en opdringerig.

• Vermeld duidelijke contactgegevens voor het geval een redactie meer informatie nodig heeft.

• Geef aan welke info in uw bericht voor de lezer is en welke info alleen voor de redactie.

Nieuwssites en RSS

Zeker als uw webwinkel zich op een niche richt, is het zinvol om op inhoudelijke gerelateerde websites informatie te verspreiden die direct of indirect lezers naar uw webwinkel trekt. U geeft toestemming voor gratis publicatie en verspreiding van uw artikelen, zolang uw signature (naam auteur, naam en adres website) duidelijk zichtbaar wordt vermeld.

Wilt u het professioneel en effectief aanpakken, dan maakt u informatie beschikbaar via RSS. Dit is een techniek waarmee uw nieuws automatisch wordt opgepikt en verwerkt door speciale software. De informatie die u via RSS verspreidt, wordt door de ontvanger doelbewust uitgekozen. RSS is dan ook een 'pull'-kanaal: de lezer 'trekt' het nieuws uit eigen initiatief naar zich toe, wat voor marketingdoeleinden natuurlijk ideaal is. Een nieuwsbrief daarentegen is een 'push'-kanaal: de afzender neemt initiatief en 'duwt' de informatie naar de ontvanger.

RSS is geen reclamemedium, dus stop uw artikelen en nieuws niet vol met verkooppraatjes. Hoe subtieler u uzelf promoot via RSS, hoe effectiever het op wat langere termijn zal uitpakken. Een extra voordeel van RSS is dat zoekmachines (altijd op zoek naar nieuwe informatie) er dol op zijn. Heeft u zeer regelmatig relevant nieuws, dan kan dat gunstig zijn voor uw zoekmachinescore en page ranking. Hierbij is het doorgaans geen probleem om relevant nieuws uit andere bronnen over te nemen. Wilt u meer weten over het gebruik van RSS, bekijk dan http://rss.pagina.nl en http://www.nieuwsgrazer.nl.

Mailings

Een vertrouwd concept is het verspreiden van nieuws via mailings. Vroeger waren dat papieren folders en dergelijke, maar tegenwoordig wordt vaak van e-mail gebruikgemaakt. In de volgende Twinkle gaan we in op het toepassen van mailings en elektronische nieuwsbrieven, het zelf doen of uitbesteden ervan, de software die u kunt gebruiken en dergelijke.


Online database

De gegevens van 'de meest complete, onafhankelijke online-database met redactie-, abonnement- en advertentiegegevens van alle tijdschriften, dagbladen, huis-aan-huisbladen en vakbladen in Nederland' kunt u vinden op www.missmag.nl. U kunt de database doorzoeken op allerlei criteria en de informatie is gratis te raadplegen!


Clicks

rss.pagina.nl
www.nieuwsgrazer.nl

www.missmag.nl

 


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2006