Twinkle | Digital Commerce

Op de koffie

2017-05-26
169126
  • 2:16

Volgende week is het weer Burendag. Nationale wapenstilstand. Niet bedacht door de Rijdende Rechter, maar door Douwe Egberts. Het idee is dat de buurt weer gezellig moet worden. En daar heeft Douwe eigenlijk best gelijk in. Er moeten nodig meer straatfeesten komen. Samen dingen doen. Elkaar leren kennen. De sleutelclubs bijvoorbeeld, waar zijn ze gebleven?

De aanpak van de koffiebrander is strak en professioneel, dat moet gezegd. Als je een goed idee hebt voor je buurt (je huis openstellen en samen muziek maken), dan dien je een subsidieaanvraag in. Die wordt door het Oranjefonds uitbetaald. Van DE krijg je vervolgens een gigantisch informatiepakket. Beter gezegd: een spoedcursus public relations. Want er wordt niets aan het toeval overgelaten. Banieren, posters, voorgedrukte uitnodigingskaarten (je adres staat er al op!) ideeën voor free publicity, checklisten met wie doet wat (‘Het is handig om een taakverdeling te maken …’), tips voor het binnenlokken van bezoekers. En koffie.

DE’s Nationale Buurtwinkeldag 2010
Bij ‘Tips om bezoekers in huis te krijgen’ moest ik plotseling aan webwinkelen denken. Zou DE niet genegen zijn om volgend jaar van de burendag een buurtwinkeldag te maken? We hebben 25.000 webwinkels, in elke straat zit er dus wel één. Dan is het toch hartstikke leuk om je toko aan je buren te laten zien? Misschien kunnen we zelfs wel samen inpakken, onder het genot van een kopje koffie. Wat denk je Douwe - doen? Zo raar is het trouwens niet: ik las net een artikel waarin gesteld werd dat een supermarkt het welzijn in de buurt bevordert. Een supermarkt als het dorpsplein anno 2009. Een virtuele winkel kan dat ook zijn, als er een chatfunctie is. Maar de buurt betrekken bij je winkel, dat is nieuw. Maar het kan wel. Ik stel me voor: DE’s Nationale Buurtwinkeldag 2010. Komt dat zien. Iedereen kan een idee insturen voor een buurtwinkeltje. Samen producten maken, samen inpakken. Het wordt die dag op straat of bij iemand thuis verkocht, maar de beste duizend ideeën krijgen ook een heuse buurtwebshop. Alvast voorgevuld met koffie en voorgelinkt naar DE. Vanzelf.

Goudkistje.nl
Over webshops en burendag gesproken: Goudkistje.nl heeft het helemaal begrepen. Een Goudkistje is een klein vitrinekastje naast de voordeur. Je kunt er iets persoonlijks in tentoonstellen, het is dus een soort Hyve naast de voordeur. Zo kan een straatgalerie ontstaan die het contact tussen buurtbewoners bevordert. Samen met bewoners van straten in Gouda en Rotterdam verzon de shop de actie ‘Meer goud op straat’. En ze sleepten de subsidie binnen.

Goudkistje is er sowieso erg succesvol mee, er worden al bustochten georganiseerd langs routes waar kistjes hangen. En zo zie je maar weer dat zelfs een shop met slechts één zelfbedacht en zelfgemaakt artikel best succesvol kan zijn.