Het Hilversumse bureau Verify is failliet, zo blijkt uit het faillisementregister. Verify B.V. is op 26 juni 2007 failliet verklaard. De onderneming/activa van Verify zijn nu in de verkoop.
Verify is een marketingonderzoeksbureau dat gebruik maakt van 'eyetracking' onderzoek. De curator schrijft in een brief dat onder andere alle software, de database met alle voorgaande onderzoeken (35 jaar) die dient als wereldwijd erkende benchmark, en 9 verilexen (meetapparaten) te koop zijn. Verder schrijft het: 'De werknemers zijn afgevloeid. Enkele werknemers die bekend zijn met toepassing van de systemen, zijn wellicht geinteresseerd om bij een koper aan de slag te gaan.'
In Nederland zijn naast Verify Intomart GfK, Netmarketing en DiepbiZniZ actief op het gebied van eyetracking.
Update 18 juli: Netmarketing toegvoegd
Gister hebben geinteresseerden een bod kunnen doen op de boedel van Verify. De twee hoogste bieders komen vervolgens aan tafel bij de curator. Na inzage van de verschillende stukken is het ons niet duidelijk geworden waarom Verify failliet is gegaan. De meest interessante activa is de database met data van 15 jaar testen en de software. In dat laatste is vooral Tobii Technology geinteresseerd. De eyetracking techniek die Verify toepaste is een verouderde techniek die op langere termijn niet in stand kan worden gehouden. De gebruikte techniek is niet geschikt om websites te eyetracken zoals wij dat onder andere doen.
Er is bij lange na niet een eye-tracking techniek die kan tippen aan die van Verify. Het is juist de database en de daar aan gekoppelde stimuli, scripts, suites en test resultaten die het product uniek maken. Concurrerende producten gebruiken een storyboard met op zijn best een losse koppeling met een database.
Voorts is ook point data beschikbaar (zonder dat dit het 'oog contact' met de camera verbreekt) en zijn portrait georiënteerde testen mogelijk.
Overigens zijn basale website tracking testen al mogelijk. Interactieve testen zijn in ontwikkeling.