Twinkle | Digital Commerce

Digitale nota ontlast milieu

2017-05-26
175131
  • [nieuws]
  • 1:24

In Nederland worden er jaarlijks meer dan 1 miljard facturen geproduceerd en verstuurd. Sinds maart 2007 kunnen deze over de digitale snelweg van Bluem, AddComm en Data B Mailservice naar internetbankieren. De Digitale Nota is feitelijk een nieuwe wijze van factureren, betalen en communiceren. Naast gemak en overzicht levert het ook een milieuontlasting van 89.285 bomen op, rekent Bluem ons voor. De milieuontlasting wordt al gerealiseerd bij een adoptie van 50 procent. Bluem verwacht dat dit zeker zal gebeuren, aangezien 69 procent van Nederland na al actief internetbankiert. 'Deze actieve groep ontvangt circa 80 procent van alle nota's', aldus Bluem.

Sinds maart 2007 is Bluem's NotaOnline systeem gekoppeld aan Rabobank Notabox en stuurt Bluem namens verzenders digitaal nota's naar klanten. Binnenkort ontsluit Bluem ook ruim 2 miljoen ABN AMRO internetbankierders naast de Rabobank-gebruikers. In het voorjaar van 2008 zal ook de Postbank/ING aangesloten worden. Bluem zal dan namens opdrachtgevers 90 procent van internetbankierend Nederland voorzien van Digitale Nota's, zo laat het weten. Eerder dit jaar werd al bekend dat deze banken zich gecommiteerd hebben aan een standaard voor digitale nota's.

Partijen die nu al via NotaOnline (partner AddComm en Data B Mailservice) Digitale Nota's afleveren in internetbankieren zijn onder andere CZ, gemeente Hulst, gemeente Hardenberg en woningbouwcorporatie Bergopwaarts. Het aantal organisaties dat deelneemt groeit gestaag door. De deelnemende banken, Bluem en andere Biller Service Providers hebben overleg met de Belastingdienst om het concept ook geschikt te maken voor dit marktsegment.

In het komende nummer van Twinkle een artikel over de voordelen van de digitale nota.