De dollar staat vandaag op 1,48. Veel experts verwachten dat de dollar nog minder waard wordt. Hoe kan je daar als webwinkelier, anders dan via een lekkere zonvakantie in Florida, van profiteren?
Een van de eerste zaken die bij menig ondernemer opkomt, is het importeren van merkproducten uit de VS. Een Levi’s spijkerbroek die hier zo’n 90 euro moet opbrengen, is in de Amerikaanse retail voor zo’n 30 euro te koop. Een iPod kost in dollars wat het hier in euro’s kost. Tel uit je winst!
Wil je dus toch profiteren van die lage dollarkoers, dan zou je je kunnen richten op producten zonder beschermd Europese distributiekanaal.
Wil je je toch richten op bekende A-merken? Dan moet je je in de V.S. vestigen! Je leverancier moet geloven dat je je op de Amerikaanse markt richt.
Echter, dan heb je nog een probleem met BTW en invoerrechten. Of eigenlijk ligt dat probleem bij je klant. Want, wat mag die klant kopen zonder problemen? De Belastingdienst geeft antwoord.
De Nederlandse consument hoeft geen BTW en/of invoerrechten te betalen wanneer de waarde van de zending niet meer is dan 22 euro. In de andere gevallen moet de Europese consument zelf aangifte doen! In bepaalde gevallen doen koeriersbedrijven of TNT Post aangifte voor de consument.
In de praktijk wordt op dit moment veel bij Amerikaanse webshops gekocht, zónder dat er aangifte wordt gedaan. Bovenstaande invoerrechten en BTW worden dus vaak omzeild.
Al met al, de dollarkoers geeft mogelijkheden, maar het levert soms meer rompslomp op dan je zou willen!
kort gezegd... er valt geen voordeel te behalen met de dollarkoers! Beetje onzinnig verhaal dus. Harald
@harald: alles wat je in bv China koopt wordt ook betaald in US dollars en ook in de VS is nog genoeg leuk spul te krijgen om te importeren. Kansen genoeg lijkt me.
Als geen ander ben ik mij daarvan bewust ... Echter vergeet niet dat Azie juist daarom meer en meer in Euro's factureert danwel 2 maandelijks de prijzen aanpast en een verwachte lagere dollar koers reeds verdisconteerd.
@peter II. .. echter het verhaal alhier maakte daarvan geen gewag. Vandaar mijn conclusie; onzin verhaal. Grt H
vind dit verhaal ook kant nog wal raken. profiteer van de dollarkoers. je zou verwachten dat er wat tips gegeven worden, maar alleen pure onzin. Meneer Willems heeft kennelijk ook geen iPod, dat �¨stekkertje�¨is een usb kabel!! de U van USB staat voor Universal..prik hem in je laptop en hij laadt zichzelf op. gaat niet op netvoeding. These are my 2 cents, goodnight Mr Willems
@harald & joost: Om het even duidelijker voor jullie te maken, de tips uit bovenstaande op een rij. Profiteer van de dollarkoers op de volgende manier: 1. Haal artikelen uit de V.S. zonder beschermd distributiekanaal óf 2. Zet een onderneming op in de V.S., maar hou er rekening mee dat consumenten eigenlijk invoerrechten en/of BTW zouden moeten afdragen.
Strekking is dus, je kunt wel profiteren van de dollarkoers, maar houdt even rekening met een aantal drempels. Het zou onzin zijn deze drempels niet te noemen.
Wat betreft de stekker, je hebt gelijk, voor de iPod gaat het niet op. Voor veel andere apparaten wel. Dank voor de nachtrust wensen!
Nuttig voor de winkelier. Maar wanneer komt de consument echt in beeld? Want als consumenmt heb ik 30 jaar lang de middenstanders hun prijzen zien verhogen toen de dollar en het Pond duurder werden, maar nooit zien verlagen bij valuatverlaging. Van die middenstanders, resp. importeurs, resp. kartel-fabrikanten heb ik nooit meer iets gekocht. het wordt tijd dat ook de middenstand leert delen.
Sorry Michel, maar je bent er nog steeds niet. De facto blijft het een onzinnig verhaal. Als importeur van produkten uit het Verre Oosten 'profiteer' ik zogenaamd van een lage dollarkoers hetgeen betrekkelijk is want ook in Azie verdisconteert men 2 of 3 maandelijks de dollar respectieve de RMB (chinese munt) ontwikkeling; RMB 7% onderuit t.o.v. de � sinds Augustus. Maar hierover ging jouw verhaal niet. Wel ging het over succesvolle Amerikaanse produkten die zich als geen ander onderscheiden door hun sterke brand positie; denk aan Apple, Micro Soft, Chrysler, etc. De facto hebben deze merken ook of juist vooral in Europa afgeschermde distributie kanalen. Amerikaanse produkten zonder een brand zijn niet relevant want worden sowieso geproduceerd in China etc. en over dit laatste ging het verhaal juist niet! Al gaat de dollar naar � 0,10 dan nog zul je structureel geen business op kunnen zetten gebaseerd op parallele import van brands omdat je in no time de merken achter je aan zult hebben (wel kun je 2e hands Chrysler Voyagers ed kopen .. maar die markt bestaat al jaren). Wel kun je op bases van No Brands iets doen want/maar die komen elders vandaan. Strekking blijft dus dat het een leuk bedoeld maar helaas loos verhaal is. Ik wacht op je next story Michel, Grtz H
@Harald: Dank je voor de zinnige bijdrage. Toch nog wat extra tipjes van de sluier: Ik ben het met je eens dat veel producten zonder beschermd distributiekanaal uit het Verre Oosten komen. Echter, niet in alle gevallen! Dit soort merken/producten vind je wat verder in de long tail. Voorbeelden vindt je in de software industrie, maar ook in de wijnwereld. Zoekt en gij zult vinden!
Ook zijn er producten die weliswaar in China worden geproduceerd, maar daar niet zonder toestemming ingekocht kunnen worden. Je koopt ze in bij de merkgerechtigde in de V.S. De grap is, dat er nog best een paar mooie niche producten zijn die hier nog géén beschermd kanaal hebben. Je kunt hier denken aan merchandising van bepaalde bands & sportclubs. Baseball, basketbal & Icehockey kan hier een winstgevende niche zijn! De prijs van dergelijke producten wordt niet zo zeer bepaalt door de waarde van de RMB, maar door de dollarprijs die de fan er voor over heeft. De prijs in dollars verandert niet, onze inkoopprijs dus wel.
Ten slotte is er nog steeds een optie met wat rompslomp. Je kunt je vestigen in de V.S. Ik koop nog steeds spijkerbroeken van een bepaald merk via een webwinkel in de V.S. !
Binnenkort wat tips omtrent inkoop uit het Verre Oosten!
Zoek je nog meer producten uit de V.S. zonder beschermd afzetkanaal in de EU? Neus eens rond in de wereld van de voedingssuplementen.
Michiel, je bent een uitstekende webshop softwaremaker, stick to it. Voedingsupplementen uit de VS? En je denkt dat je dat zo maar in Europa mag verkopen? Coke is eenvoudiger. Europese landen kennen zeer strenge regels voor (webshops voor) supplementen, ze vallen onder de warenwet of worden anderszins gekeurd (in NL de keuringsraad koag/kag). Uit de VS komt juist veel rotzooi, beter is het om een reeds goedgekeurd Europees white label te kiezen. Maar ook dan nog: probeer maar eens een creditcard-merchantcontract te krijgen van Visa cs. Lukt bijna niet, omdat zij ook weten dat deze handel voor 90% onzuiver is. Dus: geen goed idee. Maar er is in de VS genoeg te vinden hoor. Zie je een mooi product? Vraag de ontwikkelaar of je zijn NL-shop mag runnen! Ik moet dan denken aan een stel Utrechtse studenten, zagen al wandelend in de VS mooie posters, importeerden ze en in no time hadden ze een succesvolle keten van posterwinkels!
Martin, ik begrijp je punt. Toch zal je het met me eens zijn, dat het wat kort door de bocht is om alle voedingssuplementen fabrikanten uit de V.S. weg te zetten als rotzooi makers waarvan de producten nauwelijks goedgekeurd kunnen worden. Er zit wel degelijk behoorlijk wat koren tussen het kaf. Omdat Creditcard maatschappijen dit ook zien, zijn er wel degelijk een aantal betrouwbare webwinkels in deze sector met een creditcard-merchant contract.
Al met al ben ik blij dat ook jij ziet dat er in de VS nog veel mooie producten te vinden zijn voor webretailers in Nederland!