Twinkle | Digital Commerce

Elektronisch factureren met minder rompslomp

2017-05-27
170131
  • [nieuws]
  • 1:02

Het wordt voor bedrijven gemakkelijker om elkaar elektronische factureren te sturen. De eisen op het punt van authenticiteit en integriteit komen te vervallen, waardoor ook webwinkeliers op hun kosten kunnen besparen.

Doel van de aangepaste regels, die aanstaande maandag al ingaan, is dat bedrijven kunnen bezuinigen op de kosten voor papier en verzending. Bovendien kost het digitaal verwerken van rekeningen minder tijd.

Gebaar
Staatssecretaris Jan-Kees de Jager van Financiën spreekt van 'een gigantisch gebaar naar het bedrijfsleven, zonder dat het de belastingbetaler geld kost'. Als de helft van de bedrijven binnen een paar jaar overstapt op digitaal factureren, levert dat een totale besparing op van 600 miljoen euro, zo heeft zijn ministerie berekend.

Strenge eisen
Tot nu toe was het moeizaam aangiften elektronisch te verzenden in verband met de strenge authenticiteitseisen; om de authenticiteit en integriteit te waarborgen moet gebruik worden gemaakt van een geavanceerde elektronische handtekening of een door de Belastingdienst goedgekeurd alternatief.

Lastenverlichting
Bovenstaande verplichtingen gelden overigens alleen voor elektronische facturen tussen bedrijven. 'Daarom betekent dit besluit vooral een lastenverlichting voor webwinkels in b2b', benadrukt Steven Ras van ICTRecht, die de juridische kant van elektronisch factureren onlangs belichtte voor Twinkle. De derde eis uit zijn overzicht wordt per aanstaande maandag geschrapt.