Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp.nl onderzoekt waarom klanten afhaken

2017-05-27
  • 1:16

No ShoppingWehkamp.nl gaat onderzoeken waarom klanten voortijdig afhaken tijdens het bestelproces. Hiermee hopen ze de online omzet verder te verhogen.

Frustrerend
'Ons analytische programma liet zien dat meerdere klanten zomaar vertrokken, vooral tijdens het afrekenen, een proces dat uit meerdere stappen bestaat. Dit was frustrerend, er ging iets verkeerd en men kon de problemen niet identificeren', aldus Alexander van Slooten, hoofd van Wehkamp.nl's webafdeling.

Directe verhoging
Wehkamp.nl hoopt dat de hulp van het Britse softwarebedrijf Tealeaf leidt tot een directe verhoging van het aantal voltooide transacties en tot de verbetering van de klantervaring, terwijl de site tegelijkertijd verder wordt ontwikkeld. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van "Customer Experience Management"-software (CEM).

Nu al haalt het postorderbedrijf 85 procent van de omzet uit het online kanaal. Het verhogen van het aantal succesvolle transacties is daarmee zeer belangrijk geworden voor de toekomstige resultaten.

Klant
De technologie die Tealeaf gebruikt, houdt bij wat iedere bezoeker op de site ziet en doet. Omdat Tealeaf deze informatie live opneemt, kan Wehkamp.nl van problemen en kwesties op de hoogte gebracht worden, zodra deze zich voordoen. Deze informatie stelt het interne webteam van Wehkamp.nl in staat om fouten in transacties te herkennen en op te lossen voordat meer klanten afhaken.

Wehkamp.nl is de eerste klant van Tealeaf op het Europese vaste land. Internationale klanten zijn onder andere Walmart.com en Expedia.

Klik tot aankoop
'Gedurende de verdere ontwikkeling van de website zal Tealeaf daarnaast waardevolle informatie verschaffen over hoe we de ervaring van de klant op de website kunnen optimaliseren, van de eerste klik tot de uiteindelijke aankoop', vult Van Slooten aan.