Twinkle | Digital Commerce

Kiosk.nl's korte metamorfose tot cashbacksite

2017-05-27
171130
  • [nieuws]
  • 1:13

Kiosk_cashbackNa een complete metamorfose ging Kiosk.nl begin dit jaar verder als cashbacksite. Al snel maakte de nieuwe site weer plaats voor de oude, een verzamelplaats voor online-aanbiedingen. De cashback-service staat inmiddels in de etalage.

Dat bevestigt Rudie Heinen van Maildirect, waar behalve Kiosk.nl ook Debladen.nl en Kranten.com toe behoren. 'We voeren met verschillende partijen gesprekken over een overname van de cashback-site. We bieden hem aan zoals we hem eind vorig jaar hebben opgezet en zoals 'ie, heel kort inderdaad, live heeft gestaan.'

'100 procent cashback'
Eind december vertelde Letty de Nijs, deze week onbereikbaar voor commentaar, aan Twinkle dat zo'n 150 webwinkels zich hadden gemeld voor de cashbackservice van het nieuwe Kiosk.nl. De site zou hun affiliatevergoedingen direct geheel doorberekenen aan de consument. Van deze '100 procent cashback' zou slechts bij de eerste uitbetaling aan de klant een tientje worden afgetrokken.

Oude voet
Heinen zegt niet te kunnen zeggen waarom Maildirect af wil van de eigenhandig opgezette cashback-site. Kiosk.nl is op de oude voet verder gegaan, maar zal binnenkort wel 'visueel worden aangepakt', meldt Heinen.

Hausse
Begin dit jaar maakte Twinkle bekend dat Four People afzag van de lancering van Shoppen.nl, waarvan het de url voor 45.000 euro had gekocht. Reden: de (verwachte) hausse aan soortgelijke initiatieven van concurrenten. In korte tijd werden veel cashbacksites gelanceerd, waaronder Spaarwinkelen.nl en Shopkorting.nl.

Intern besluit
De opkomende concurrentie is niet de reden waarom Maildirect zijn cashbacksite verkoopt. Heinen: 'Daar heeft het niks mee te maken. Het is een intern besluit geweest.'