De SEO-dokters van Twinkle zien dagelijks vele problemen voorbijkomen, onder andere bij sites die zich aanmelden voor de rubriek. Ter gelegenheid van het vijfjarige jubileum van Twinkle geven zij een overzicht van de vijf meest voorkomende vindbaarheidsproblemen bij webwinkels.
Tekst: Eduard Blacquière, Dylan Mouthaan en Joost de Valk
1. Structuur
Het grootste SEO-probleem bij online-shops is meestal de structuur. Dit probleem is tweeledig:
• het relevant en overzichtelijk groeperen van producten gaat vaak mis. Zo is het veelal niet duidelijk in welke productgroep een product valt of zijn te veel verschillende producten in dezelfde productgroep geplaatst.
• producten zijn via meerdere wegen te bereiken. Webwinkels kenmerken zich door de mogelijkheid om een productoverzicht op meerdere manieren te sorteren zoals op prijs, datum of op productspecifieke kenmerken (maat, afmetingen, kleur en dergelijke).
Dit zorgt ervoor dat de structuur van de site niet duidelijk is, voor zowel bezoekers als zoekmachines, waardoor producten in een irrelevante context staan. U kunt dit oplossen door altijd één hoofdstructuur te kiezen en deze duidelijk door te voeren in de opbouw van de site. De meest voorkomende indeling is op basis van productgroepen/categorieën. Uiteraard zullen producten ook via andere wegen te benaderen zijn, bijvoorbeeld via een overzicht van alle producten van een bepaald merk. Dat is geen probleem - en is zelfs aan te bevelen - maar laat één route prominent terugkomen. Belangrijke plaatsen hiervoor in de site zijn de navigatie en het kruimelpad.
2. Content(gebrek)
Een tweede veelvoorkomende SEO-probleem is het gebrek aan content. De meeste webwinkels bestaan uit overzichtpagina’s van producten en de productpagina’s zelf bevatten vaak ook nauwelijks tekst. En uiteindelijk is SEO niet heel veel moeilijker dan deze vuistregel: als u geen content heeft, wordt u er ook nooit op gevonden. Zorg dus dat u op een overzichtspagina met producten altijd een stukje tekst plaatst die beschrijft wat erop die pagina is te vinden. Een paar regels tekst is vaak al genoeg. Dit geldt zeker ook voor productpagina’s; beschrijf het product in de tekst, en zorg dat deze teksten altijd zo uniek mogelijk zijn.
3. Duplicate content
Een SEO-probleem dat voortkomt uit probleem een en twee is duplicate content, wat inhoudt dat dezelfde content via meerdere url’s te benaderen is.
Binnen de site
Vanuit de structuur ontstaat binnen een webwinkel meestal duplicate content. De productoverzichtpagina’s zijn op verschillende manieren te sorteren, bijvoorbeeld op prijs of op kleur. Veelal verandert daarmee alleen de volgorde van producten, maar de pagina blijft dus in feite hetzelfde. Dit is op te lossen door de canonical tag te gebruiken. Hiermee geeft u op de dubbele pagina’s aan wat de ‘hoofd’-variant van de pagina is. Kiest u dus als hoofdstructuur een indeling op productgroepen, dan verwijst u met de canonical tag vanaf de op prijsgesorteerde pagina naar de productgroeppagina.
Buiten de site
Duplicate content treedt ook vaak buiten de webwinkel op. Veel webwinkels gebruiken namelijk dezelfde productbeschrijvingen op productpagina’s. Dat betekent dat zoekmachines identieke content op meerdere sites tegenkomen. Daarvan kiezen zoekmachines er een en de overige zullen zij niet rangschikken in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat de tekst - met name op een productpagina - uniek is. Uiteraard kunt u omschrijvingen die bijvoorbeeld de fabrikant aanlevert gebruiken, maar zorg dat de teksten altijd van unieke elementen zijn voorzien zodat deze duidelijk verschillen van andere webwinkels die dezelfde teksten hanteren.
4. Paginatitels
Een van de belangrijkste SEO-factoren is de paginatitel; allereerst te zien bovenin de webbrowser. Daarnaast nemen zoekmachines dit stukje tekst een-op-een over in de zoekresultaten en vormt het de link waarop mensen vanuit zoekmachines klikken. Wat er vaak misgaat bij webwinkels is dat zij de paginatitel beperkt benutten. Zo nemen veel webwinkels alleen de productnamen en productgroepnamen over in de paginatitel. Of de paginatitel wordt helemaal niet ingevuld voor de betreffende pagina, waarmee zowel voor een bezoeker als een zoekmachine het niet duidelijk is wat er op de pagina is te vinden. Los dit op door in ieder geval altijd de naam van de pagina (productgroep, product en dergelijke) in de paginatitel te plaatsen. Zorg dat deze vooraan in de titel staat en dat de (merk)naam van de webwinkel achteraan staat. U kunt tot zeventig karakters gebruiken, dus schrijf de paginatitel zo dat consumenten in de zoekresultaten overtuigd raken dat u het beste antwoord heeft op hun zoekvraag.
5. Meta description
Van oudsher zijn meta tags belangrijk voor SEO, maar dat is allang niet meer het geval. Een meta tag die nog wel waarde heeft, is de meta tag description. Dit is een omschrijving van de webpagina die niet zichtbaar is voor bezoekers, maar wel voor zoekmachines. Veel webwinkels vullen de meta description niet in of benutten deze te weinig. Terwijl zoekmachines deze omschrijving overnemen in de zoekresultaten en het dus als ware een advertentietekst in de organische zoekresultaten vormt. Woorden die in de meta tag description staan, worden niet meegewogen in de rangschikking van de zoekresultaten, maar het is de plek om op te vallen en mensen te overtuigen dat u biedt wat zij zoeken. Zorg er daarom voor dat u de meta tag description invult met een omschrijving die aangeeft wat er op de pagina te vinden is en tegelijkertijd mensen overtuigd dat die pagina het beste antwoord is op hun zoekvraag. De ruimte hiervoor bedraagt 150 karakters, daarna wordt de tekst afgebroken in de zoekresultaten.
____________________
Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan nu aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________
Eduard Blacquière, Dylan Mouthaan en Joost de Valk zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2010.
Goed stuk! Nog wel een opmerking aangaande meta keywords. Alhoewel Google hier niet of nauwelijks nog iets mee doet, ze vormen vaak wel de basis voor een goede internse search op een website. In Sharepoint bijv. worden pagina's met name goed getoond vanwege de keywords die toegevoegd zijn. Daar ziet het althans naar uit. Bovendien vind ik dat het goed is om toch over keywords na te denken, om een goede browser title en description te bedenken. In feite moet je ze dus toch bedenken en helpt het de schrijver van de content de tekst op te bouwen op basis van keywords waar je op gevonden wil worden.
1. Structuur
De structuur hoeft helemaal niet duidelijk te zijn voor de bezoeker (en dus ook niet voor google). Het maakt de bezoeker (en dus google) niet uit in welke categorie een product is ingedeeld, het gaat erom dat de producten makkelijk vindbaar zijn. Hoe meer paden er naar een product leiden, hoe beter.
In mijn ogen kun je de categoriën beter koppelen aan de producten dan de producten verdelen over de categoriën. Je creëert dan veel meer paden.
Stel je hebt een sportschoenenwinkel. Daar maak je 2 structuren voor: een indeling op merk en een indeling op dames/heren/kinder en dan de sport. Een damesvoetbalschoen van het merk Puma is dan via de volgende paden (overzichtspagina's) te bereiken:
winkel -> dames -> voetbal
winkel -> dames
winkel
winkel -> puma
Zonder structuur, maar mèt de categoriën gekoppeld aan de producten (gelabeld) krijg je de volgende paden:
winkel
winkel -> dames
winkel -> voetbal
winkel -> puma
winkel -> dames -> voetbal
winkel -> dames -> puma
winkel -> voetbal -> dames
winkel -> voetbal -> puma
winkel -> puma -> dames
winkel -> puma -> voetbal
winkel -> dames -> voetbal -> puma
winkel -> dames -> puma -> voetbal
winkel -> voetbal -> puma -> dames
winkel -> voetbal -> dames -> puma
winkel -> puma -> dames -> voetbal
winkel -> puma -> voetbal -> dames
Veel beter vindbaar lijkt me!
Heeft ook te maken met de wijze waarop je zoekt op internet. Dat gaat niet meer via alfabetische lijstjes of categoriën.
Laatst wilde ik de kerstopeningstijden weten van een supermarkt. Dan ga ik niet naar de site van die supermarkt, zoek het filiaal op en kijk dan naar de openingstijden (de traditionele structuur). Nee, dan tik ik supermarkt, filiaal, openingstijden in bij google. En dan interesseert het me niet waar ik terecht komt, al is het bij het locale krantje, als ik die openingstijden maar vind.
3. Duplicate content
Juist bij een traditionele structuur ontstaat duplicate content. Want waar deel je een unisex schoen in? Zet je die er dubbel in? Of maak je er een aparte categorie voor aan? Met het risico dat niemand in die categorie kijkt? Als je labelt, dan plak je gewoon beide labels aan het product.
Het anders sorteren van de producten (op prijs, op categorie, op meest bekeken) heeft wel degelijk een functie voor de bezoeker. Google ziet dit dan ook niet als duplicate content. Duplicate content zijn pagina's die geen meerwaarde bevatten voor de bezoeker.
Noodoproep
Ik smeek/zeur vraag mijn winkelprovider al tijden tevergeefs of ie aub kan overstappen op labels. Maar die laat zich sturen door traditionele inzichten als dit artikel. Is er iemand die herkent wat ik bedoel? Bestaat er winkelsoftware die zo werkt? Iemand ervaring met Wordpress-winkels? Of moet ik wachten totdat google met winkelsoftware komt? En die zal draaien via labels, daar ben ik van overtuigd.
PS, mijn winkel is www.artoek.nl -> noot aan de redactie; nog steeds geen aanklikbare link onder de naam van de reageerder?
Hier probeer ik het labelverhaal ook uit te leggen:
http://kijkeven.blogspot.com/2010/10/labels.html
http://kijkeven.blogspot.com/2010/10/labels-versus-hierarchie.html
@Martine: op dit moment faciliteren we inderdaad geen aanklikbare link onder de naam van de reageerder, wat niet wil zeggen dat dat zo blijft. We bieden wél de gelegenheid in de comments te linken naar relevante content elders op het web.
Het duplicate content probleem komt veelvuldig voor bij webwinkels omdat zij gezien geberek aan personeel of relatief grote assortiment productomschrijvingen van de fabrikanten (bijv philips of Acer) overnemen. Dit zal je zoekmachine optimalisatie niet veel goeds doen!