Twinkle | Digital Commerce

‘Groot deel van webshoppers laat kans op conversie liggen’

2017-05-27
180101
  • 1:56

RedEye onderzocht in november 2010 en afgelopen februari/maart de inzet van e-mailmarketing door online-retailers in Groot-Brittannië. In een rapport legt het e-mailmarketingbureau de bevindingen uit de twee onderzoeken naast elkaar. In dit artikel leest u een aantal uitkomsten.

Een abandoned basket email is een mail die wordt gestuurd als een consument halverwege het aankoopproces de webshop heeft verlaten. Hij heeft dan dus al wel een of meerdere producten aan zijn winkelwagentje toegevoegd. Het doel van een abandoned basket email is om de klant terug te lokken naar de site en hem over te halen alsnog zijn bestelling af te ronden.

Uit het onderzoek in november bleek dat 7 procent van de online-retailers gebruik maakt van een dergelijke mailing. In het afgelopen onderzoek, dat in februari/maart is uitgevoerd, blijkt dat dit aantal is gegroeid tot 13 procent. Dit is bijna een verdubbeling. Desalniettemin laat een heel groot deel van de webshops hier een kans liggen om de conversie alsnog te vergroten.





Welkomstmail
Een welkomstmail wordt naar de consument gestuurd nadat hij zich heeft geregistreerd bij een webshop. Deze e-mail helpt bij het opbouwen van merkloyaliteit en kan worden gebruikt om hem over te halen terug te keren naar de site.

In november 2010 had 71 procent van de online-retailers een welkomsprogramma. Dit percentage is gestegen naar 81 procent, zo laat het onderzoek uit februari/maart zien.



Follow-up e-mail na registratie
Een follow-up e-mail ontvangt de consument nadat hij zich heeft geregistreerd en een welkomstmail heeft ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld een registratiebevestiging zijn of een nieuwsbrief. Het aantal retailers dat hier gebruik van maakt is in de afgelopen maanden flink gestegen. Zo stuurde in november vorig jaar nog 27 procent een dergelijke follow-up mail na registratie. In het onlangs uitgevoerde onderzoek is dit 61 procent.



Van de bedrijven die een follow-up mail sturen, zendt het merendeel de mail vijf dagen na de welkomsmail. In november stuurden de meeste retailers na vier dagen een vervolgmail, zoals is te zien in de grafiek hieronder. De nieuwe bevindingen uit het recentelijk onderzoek laten een groot gevarieerd beeld zien, waarbij webshops verspreid hun vervolgmail versturen tussen 24 uur en twee weken.



U kunt het hele rapport hier opvragen.

Bron: Redeye.com