Twinkle | Digital Commerce

10 m-commerce verbetertips met behulp van social content

2017-05-27
180101

In veel consumentenmarkten is mobiel niet meer the next big thing, maar verandert het nu al de hele branche. En misschien is m-commerce nu maar goed voor een klein deel van uw online omzet; dat kan snel groeien door de aanwas van smartphones en door technologische ontwikkelingen.

In het rapport ‘Mobilising social commerce’ heeft Reevoo, aanbieder van social commerce oplossingen, tien tips opgesteld voor het verbeteren van m-commerce door middel van social content.

1. Zorg voor social commerce content op uw m-commerce site
Dat het mobiele scherm qua ruimte beperkt is, betekent nog niet dat u moet afzien van social commerce content op u uw mobiele site. Integendeel, meningen van anderen zijn des te belangijker op een mobiele telefoon tijdens de channel’s trust-building phase, zo stelt het rapport. Voorbeelden van social commerce content zijn: productreviews, social recommendations, Q&A’s en service reviews.

2. Verzamel social content van mobiele apparaten
Zorg dat uw review collection system perfect werkt op mobiele apparaten zodat u zo veel mogelijk reviews kunt verzamelen. Meer beoordelingen vertaalt zich vaak direct in meer conversie. Maar iedere bezoeker een review laten posten is net zo gevaarlijk via mobiel als ergens anders online. Om vertrouwen te behouden en uw merk te beschermen, moet u zorgen dat iedere review wordt gevalideerd, gemodereerd en - idealiter - goedgekeurd door een betrouwbare derde partij.

3. Maak uw social content mobielvriendelijk
Er zijn twee zaken die u moet overwegen wanneer u gaat bedenken hoe u uw social commerce content gaat tonen via de mobiele telefoon .
1. Mobiele gebruikers zijn anders: ze zitten veelal in een 'speed research modus'. Ze bekijken minder pagina’s en spenderen minder tijd op een site dan andere webgebruikers.
2. Mobiele apparaten zijn anders: een smartphone of een tablet is geen pc. Schermgrootte, netwerksnelheid en het ontbreken van een groot toetsenbord zijn zaken waar rekening mee moet worden gehouden.

Enkele tips hoe u dit kunt doen:

  • Toon recente reviews eerst. Show de drie meest recente of de drie meest waardevolle reviews en laat de gebruiker doorklikken als hij meer reviews wil zien.
  • Ga uw downloadtijden na. Sommige reviewsoftware vertraagt de paginalaadtijden, waardoor u bezoekers wegjaagt.
  • Maak gebruik van apparaatdetectie om de juiste content aan te bieden voor een iPhone-, Android-, tablet-, pc- of een ander soort gebruiker.  

4. Gebruik in-store triggers om consumenten naar uw social content te leiden
Mobiel kan helpen bij het koppelen van uw in-store en online experiences – en social commerce content kan hierbij als de ideale brug dienen. Qr-codes of links op productverpakkingen, displays en schappen maken het voor shoppers gemakkelijker om toegang te krijgen tot reviews van producten die ze overwegente kopen. Ook kunt u reviews of ratings plaatsen op de verpakking zelf of live reviewscores publiceren op digitale borden in de winkel.

Als u heeft gekozen voor qr-codes, zorg dan ook voor alternatieve manieren waarop in-store shoppers bij uw reviews en social commerce content kunnen komen, zoals simpele of verkorte url’s. Veel smartphones (inclusief de iPhone) beschikk bij aankoop namelijk niet voorzien van een qr-reader.

5. Zorg dat uw social content op Facebook en Twitter komt
Social content is veel te machtig om het enkel te beperken tot uw eigen desktop en mobiele site. Zorg dat gebruikers hun beoordelingen, aanbevelingen, vragen en antwoorden ook rechtstreeks vanaf uw site kunnen posten op Facebook en Twitter. Hoe kunt u deze vorm van social sharing bevorderen? Zorg er allereerst voor dat uw social commerce oplossing het delen van content eenvoudig maakt, direct vanaf de review- en Q&A-pagina’s.

6. Promoot uw mobiele diensten
Het lijkt voor de hand liggend, maar het zal u nog verbazen hoeveel merken geweldige mobile experiences opzetten en deze vervolgens stilhouden. Promoot uw fonkelnieuwe mobiele site met al zijn social commerce functies via:
- uw normale website
- in de winkel
- traditionele advertenties (wijs direct door naar uw mobiele site, zeker bij outdoor advertenties!)
- mobile advertising
- e-mailmarketing
- etc.

7. Meet het mobiele gebruik…
Analyseer regelmatig het gedrag van mobiele gebruikers – bij voorkeur gesegmenteerd per apparaat – om te zien hoe ze verschillen van het normale webverkeer. U leert zo veel over wat werkt en wat niet. En wat jaagt bezoekers weg en wat trekt bezoekers juist aan? En wat kunt u verbeteren?

8. … maar hou een holistische kijk op conversie
Wees niet ontmoedigd als uw mobiele verkeer het drastisch minder doet vergeleken met uw normale webverkeer. Dit gebeurt om twee redenen:

1. Mobile analytics is vaak nog ‘session-level’ – aangezien persistent cookies niet op alle mobiele apparaten werken en het tracken van het gehele aankoopproces lastiger is, waardoor de invloed van mobiel op conversie vaak nog wordt ondergewaardeerd.

2. Mobiele shoppers converteren vaak ergens anders
– bijvoorbeeld in een winkel, op het web of telefonisch. Dat betekent dus niet dat mobiele shoppers niet converteren; je ziet alleen niet de directe connectie.

Gecontroleerd testen is een goede manier om de impact van uw mobiele inspanningen te bepalen. Promoot mobiel in een bepaald gebied of voor één categorie en vergelijk dit met regio’s of categorieën die geen mobiele ondersteuning hebben.

9. Wees app-agnostic
Wat is beter: een mobiele site of een mobiele app? Dat is een vraag die veel mensen bezighoudt. Het rapport geeft als advies: zorg dat u – indien mogelijk - beide aanbiedt.

- Mobiele sites werken op alle apparaten maar bieden niet alle mogelijkheden (denk aan push-berichten of locatiebepaling)
- Mobiele apps bieden deze mogelijkheden wel, maar een mobiele app werkt niet op alle toestellen waardoor u voor ieder afzonderlijk platform een app dient te ontwikkelen: iPhone, Android, diverse tablets, etc.

10. Maak uw Q&A mobiel
Q&A-diensten zijn enorm populair. En een mobiele versie hiervan is ideaal. Consumenten kunnen dan gemakkelijk vragen posten als ze bijvoorbeeld in een winkel zijn of na het zien van een advertentie op welk moment dan ook. Maar belangrijk bij een Q&A via mobiel is de snelheid. Het heeft geen zin om mensen aan te moedigen om vragen te stellen als ze vervolgens een ijzige stilte krijgen of pas een week later een reply. Q&A-diensten dienen daarom proactief te worden gemanaged en niet passief te worden aangeboden.