Bijna vier op de vijf Nederlanders in de leeftijd van 16 tot 75 jaar handelen hun bankzaken af via het internet. Sinds 2005 is het aandeel Nederlanders dat online bankiert met meer dan de helft toegenomen. Vooral ouderen hebben een inhaalslag gemaakt.
Gemiddeld bankiert 37 procent van de 16- tot 75-jarigen in de Europese Unie via internet. Met een adoptie van 79 procent is internetbankieren alleen in Finland net zo ingeburgerd als bij ons. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, waaraan het CBS vandaag refereert:
In de afgelopen jaren zijn steeds meer Nederlanders gaan internetbankieren. Tussen 2005 en 2011 is het aandeel personen dat het internet voor bankzaken gebruikt, toegenomen van 50 procent tot 79 procent. De groei deed zich voor in alle leeftijdsgroepen, maar vooral onder ouderen nam het aantal gebruikers toe. Sinds 2005 is het aandeel ouderen dat via internet bankiert meer dan verdubbeld, tot 60 procent:
Verzadigingspunt
Het groeitempo van internetbankieren is in het afgelopen jaar wel afgezwakt, signaleert het CBS. ‘Dit kan erop duiden dat het verzadigingspunt langzamerhand is bereikt’. Met de groei van het voorwaardelijke internetbankieren heeft iDeal een grote vlucht genomen. In de eerste helft van dit jaar verwerkte de betaalmethode een kleine 55 miljoen transacties, becijferde Twinkle afgelopen maand.
IDeal: meer een duurdere transacties
Voor de groei van iDeal is beheerder Currence echter niet afhankelijk van de groei van het aantal Nederlanders dat online zijn bankzaken doet. Zij die dat wel doen gebruiken de betaalmethode immers steeds vaker en ze rekenen per transactie meer af; het transactievolume van iDeal lag het afgelopen halfjaar 27 procent hoger dan in de eerste helft van 2011. Ook het gemiddelde bonbedrag groeide, tot bijna 78 euro. Van januari tot en met juni werd al voor ruim 4,2 miljard euro overgemaakt via iDeal.
In Nederland kennen we inderdaad een goed Internetbankieren systeem. Het leuk is tevens dat aan het Internetbankieren steeds meer zaken worden toegevoegd wat handig kan zijn. Dat ouderen overstappen is logisch, de bereikbaarheid van lokale kantoren wordt steeds minder hoewel de Rabobank hier een uitzondering op is. Sinds de komst de van smartphones met de bankieren APPS is het helemaal eenvoudig geworden. Ik ben overtuigd dat mobielbankieren en betalen zowel onder jongeren als ouderen het traditionele Internetbankieren gaat verdringen.