Twinkle | Digital Commerce

‘Retailers bezorgd om mogelijkheden e-commerce oplossingen’

2017-05-27
180101
  • 1:54

Retailers besteden gemiddeld 7 procent van de online omzet aan support voor e-commerce platforms. Driekwart maakt zich zorgen over de mogelijkheden van hun huidige oplossing. Dit blijkt althans uit onderzoek van Forrester in opdracht van Demandware.

Het onlangs verschenen rapport ‘Understanding TCO When Evaluating eCommerce Solutions’ biedt resultaten van een nieuw onderzoek naar hoe online retailers kosten evalueren bij het vergelijken van cloud en on-premise e-commerce oplossingen. Forrester Consulting heeft hiervoor 156 retail CIO's en business executives ondervraagd in zowel de Verenigde Staten als Europa. Uit de peiling blijkt dat 81 procent van de online retailers gebruikmaakt van een in-house ontwikkeld e-commerce platform ofwel een on-premise licentie.

Kosten hoger dan verwacht
Ondanks het investeringsniveau voor support (7 procent van de omzet), zegt 74 procent van de respondenten bezorgd te zijn over de mogelijkheden van hun huidige oplossingen voor verdere groei van activiteiten. Het onderzoek wijst tevens uit dat de ‘total cost of ownership’ voor e-commerce oplossingen vaak hoger is dan verwacht en dat bindende contracten de hoge kosten nog eens verveelvoudigen. Zo geeft 43 procent aan dat de kosten (significant) hoger zijn dan verwacht:



Contractueel verplicht
Twee op de drie ondervraagde retailers (67 procent) met een on-premise licentieoplossing zeggen dat ze contractueel verplicht zijn om extra licenties aan te schaffen bij het bereiken van een bepaalde drempel van online verkeer. Verder zegt 78 procent van de retailers dat het vendorcontract hen beperkt om de technologie uit te breiden naar nieuwe markten.



Re-platformen
Retailers weten dat ze de juiste oplossingen nodig hebben om de verdere groei van multichannel commerce te kunnen ondersteunen. Daarom is 25 procent van de respondenten van plan om hun vaste e-commerce oplossing binnen de komende twee jaar te ‘re-platformen’ en 29 procent wil dit doen binnen twee tot vier jaar. Een meerderheid van de retailers voert sowieso jaarlijks een upgrade door van het e-commerce platform. Echter worden veel retailers afgeschrikt door de complexiteit van platformupgrades. Driekwart van de ondervraagden geeft ook aan dat elke upgrade meer dan een maand tijd in beslag neemt.





Het rapport
Het volledige rapport ‘Understanding TCO When Evaluating eCommerce Solutions’ kunt u hieronder downloaden.


Size: 912.1K bytes Modified: 2 June 2016, 10:25