Twinkle | Digital Commerce

De invloed van internet bij aankoopbeslissingen

2017-11-08
180101
  • 1:16

Het internet speelt een belangrijke rol bij het aanschaffen van nieuwe producten, met name in categorieën als elektronica en huishoudelijke apparaten. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek door Nielsen.


Het onlangs verschenen rapport ‘Every BreakThrough Product Needs an Audience’ van het onderzoeksbureau stelt dat het web een belangrijke invloed heeft op consumenten die geïnteresseerd zijn in het kopen van nieuwe producten in de categorieën elektronica (81 procent), huishoudelijke apparaten (77 procent), boeken (70 procent) en muziek (69 procent). Voor dit onderzoek zijn 29.000 respondenten met internettoegang in 58 landen ondervraagd.

Dit importantie van internet geldt ook - maar in mindere mate - voor consumptiecategorieën als voedsel en dranken (62 procent), persoonlijke hygiëne (62 procent), gezondheid/receptvrije geneesmiddelen (61 procent) en haarverzorging (60 procent).

Meer dan de helft van de respondenten wereldwijd vindt internet belangrijk als het gaat om het aankopen van nieuwe kleding (69 procent) en auto’s (68 procent) (zie de afbeeldingen hieronder voor de percentages mondiaal en per werelddeel).




Online beïnvloeding

Naast dat consumenten actief online zoeken (67 procent) voor het aankopen van nieuwe producten, worden ze op het web ook beïnvloed door webpagina’s van merken of producenten (55 procent), online artikelen (53 procent), fora en message boards (43 procent), social media (43 procent), banneradvertenties (42 procent) en video-sharing sites (37 procent).


Rapport

U kunt het volledige rapport van Nielsen met meer onderzoeksresultaten en informatie over het onderzoek hieronder downloaden (pdf).


Size: 963.6K bytes Modified: 2 June 2016, 10:36