Twinkle | Digital Commerce

Blogtips voor webwinkels - stap 3: een contentagenda maken

2017-09-06
180101
  • 2:37

Door het brainstormen en de tips voor het bepalen van blogonderwerpen heeft u - als het goed is - een aantal onderwerpen voor het bloggen verzameld. Nu is het belangrijk om een goede planning (contentagenda) te maken om uiteindelijk de ideeën ook daadwerkelijk uit te voeren.

Tekst: Myrna van Ballekom

In een contentagenda kan iedereen zien welke artikelen moeten worden geschreven en wanneer deze opgeleverd dienen te worden. De volgende onderdelen zijn belangrijk om op te nemen in deze agenda:

  • datum of weeknummer van plaatsing
  • auteur: wat is de naam van de auteur?
  • doelgroep: voor welke doelgroep schrijft u het artikel?
  • doel: waar(om) wordt het artikel geplaatst?
  • onderwerp: wat is het onderwerp van het artikel?
  • zoektermen: welke zoektermen dienen erin te worden opgenomen?
  • status (in uitvoering, ter controle, gepubliceerd)

Naast bovenstaande onderdelen kunt u naar keuze meer onderdelen toevoegen, denk aan: de eindredacteur (wie kijkt het nog een keer na?), prioriteit, contenttype, url na plaatsing en de statistieken na plaatsing (hoe vaak gelezen, gedeeld etc.).

Beheer van de contentagenda
De agenda kunt u het beste opmaken in een Excel-bestand, die u kunt delen via een programma zoals Google Drive. Op die manier kan iedereen makkelijk de status aanpassen zonder dat er meerdere versies ontstaan.

Het is belangrijk dat u één persoon binnen de organisatie aanwijst voor het beheer van de contentagenda. Dit houdt in dat diegene de status in de gaten houdt en wanneer nodig de auteurs aanspoort om de artikelen te schrijven. Het kan ook goed zijn om bijvoorbeeld maandelijks een redactiemeeting te houden met alle auteurs om de status en eventuele nieuwe onderwerpen te bespreken.

Inhaakkalender
Naast een contentagenda is het ook heel verstanding om een inhaakkalender bij te houden. Deze kunt u toevoegen aan het bestand van de contentagenda. Met behulp van een inhaakkalender kunt u altijd inspringen op actuele gebeurtenissen. Rond Pasen kan het bijvoorbeeld interessant zijn om een artikel te schrijven dat gerelateerd is aan dit onderwerp.

Een inhaakkalender kan uit de volgende onderdelen bestaan:

  • productlanceringen: lanceringen van een nieuwe collectie of product
  • events: zoals het WK, Prinsjesdag, Olympische Spelen etc.
  • marketingcampagnes: specifieke marketingcampagnes die ingezet gaan worden
  • promoties: kortingsacties of gratis producten bij bestellingen
  • feestdagen: belangrijke feestdagen waarop kan worden ingehaakt
  • mijlpalen: bijvoorbeeld een vijfentwintigjarig jubileum of de opening van een nieuw pand

Ideeën voor blogonderwerpen
Krijgt u tussentijds nog goede ideeën voor blogonderwerpen? Leg deze dan ergens vast op een plek waar iedereen zijn ideeën kwijt kan. Hiervoor zou u ook een apart tabblad aan kunnen maken in het bestand van de contentagenda. Wanneer u een heel actueel onderwerp tegenkomt, dan is het belangrijk dat dit onderwerp zo snel mogelijk wordt opgepakt. Bespreek dit direct met de verantwoordelijke persoon voor de contentagenda en bekijk of eventuele andere onderwerpen hierdoor moeten worden verschoven.

Voorbeeld
Om u tot slot vooruit te helpen, kunt u hier een voorbeeld downloaden van een contentagenda. Op het eerste tabblad treft u de agenda, het tweede tabblad bevat de inhaakkalender en op het derde tabblad kunt u eventuele contentideeën kwijt. Hierin zijn slechts voorbeelden opgenomen, het is de bedoeling dat u deze zelf invult met uw eigen onderwerpen en ideeën. Succes!

Myrna van Ballekom is head of copywriting bij Tribal Internet Marketing.