Twinkle | Digital Commerce

Contentmarketing: 5 stappen

2017-05-28
180101
  • 3:22

‘Waarom zou ik aan contentmarketing moeten doen?’, is een veelgehoorde vraag in marketingland. Een betere vraag is: ‘Waarom niet?’ Content staat namelijk aan de basis van uw online marketingstrategie.

Tekst: Annemarie Koks

De kern van contentmarketing is het aanbieden van de juíste informatie, via het juíste kanaal, aan het juíste publiek om op deze manier uw bezoekers te overtuigen, zodat ze eerder geneigd zijn om te blijven hangen en veel belangrijker: terug te komen.

Waar websites eerder puur voor de zoekmachines werden geschreven, is de gebruiker inmiddels veel belangrijker geworden. Dat en het feit dat we momenteel in een samenleving leven waarin mond-tot-mondreclame en social media van groot belang zijn, zorgt ervoor dat waardevolle content een must is. Met waardevolle content kunt u namelijk via verschillende platformen uw doelgroepen bereiken, wat weer bijdraagt aan de naamsbekendheid van uw organisatie en de klantenbinding. En organisaties die klanten aan zich weten te binden, winnen over het algemeen altijd. U kunt nog zoveel investeren in het trekken van bezoekers naar uw website, maar als de content niet optimaal is, zullen deze bezoekers niet converteren.

Hoe creëert u waardevolle content?
Uw contentmarketingstrategie is eigenlijk een onderdeel van de totale marketingcommunicatiestrategie en moet dus ook aansluiten bij uw bedrijfsdoelstellingen en uw doelgroep(en). Net zoals uw marketingcommunicatiestrategie dient ook uw contentmarketingstrategie continu actueel te zijn. Coca Cola bijvoorbeeld doet dit erg goed met hun contentstrategie voor 2020 (zie video hieronder).

Om uw contentmarketingstrategie te bepalen, kunt u de volgende vaste stappen doorlopen:

1. Bepaal uw doelen en de bijbehorende boodschap
Ga van tevoren na welke doelen u graag wilt behalen met content. Qua doelen kunt u onder andere denken aan het vergroten van uw naamsbekendheid, het verbeteren van uw online vindbaarheid, het genereren van meer verkeer naar uw website of het krijgen van meer bestellingen of aanvragen. Na het vaststellen van uw belangrijkste doelen is het belangrijk om een effectieve boodschap te bepalen waarin de belangrijke onderdelen - relevantie, belofte en bewijs - terugkomen.

2. Vertaal uw boodschap naar contentmiddelen
Wanneer u de juiste middelen op het gebied van content gaat bepalen is het erg belangrijk om te realiseren dat content niet alleen maar tekst is. Denk bijvoorbeeld ook aan afbeeldingen en video’s. Probeer dus multimediaal, maar vooral ook multichannel te denken. Is het bijvoorbeeld de bedoeling om uw boodschap online of offline te publiceren?

3. Bepaal uw kanalen
Wanneer u kiest voor een online contentmarketingstrategie is het aantal mogelijkheden qua kanalen enorm. Bij online kanalen kunt u denken aan uw eigen corporate website, het intranet, platformen binnen uw branche, social media en blogs. Denk vooraf dus goed na over welke kanalen en het aantal kanalen. Is het wel relevant voor uw doelgroep en komt uw content zo op de meest optimale manier over?

4. Creëer en publiceer de content
Creëer vervolgens per gekozen kanaal de juiste content. Elk kanaal heeft namelijk een andere doelgroep en gebruikscultuur. Vooral online gebruiken de meeste mensen meerdere kanalen. Door hier rekening mee te houden worden deze mensen niet meerdere keren met precies dezelfde content geconfronteerd en zullen de kanalen elkaar alleen maar versterken. Wanneer u echte waardevolle content heeft gecreëerd, zult u merken dat uw doelgroep deze vanzelf voor u gaat verspreiden. Wanneer ze iets als nuttig, interessant of mooi ervaren, zijn ze eerder geneigd om dit te delen met hun eigen netwerk. Zo ziet u maar hoe handig en belangrijk waardevolle content is; mensen gaan het werk voor u doen.

5. Meet of uw doelen behaald zijn
Meetbaarheid is erg belangrijk en het effect van contentmarketing is zeker meetbaar. Natuurlijk is niet alles evengoed te meten, maar er zijn genoeg KPI’s (Key Performance Indicators) te definiëren. Binnen Google Analytics bijvoorbeeld kunt u perfect meten hoeveel pageviews er zijn geweest, hoe lang de bezoeker op de betreffende pagina bleef en hoe vaak de bezoeker via verwijzende media en links (zoals een aantrekkelijk blogartikel) op uw website terecht is gekomen. U kunt dus daadwerkelijk meten of uw contentmarketingstrategie effectief is en daar waar nodig bijstellen.

Infographic
Kortom, contentmarketing is wel degelijk belangrijk. U heeft namelijk maar één keer de kans om een goede, eerste indruk te maken. En die maakt u met content. Hieronder vindt u de infographic ‘Why content marketing works’ met meer feiten en cijfers op dit gebied.

Annemarie Koks is contentspecialist bij Easy.