Twinkle | Digital Commerce

Rakuten investeert in applicatie voor shoppinggedrag consumenten

2017-05-27
180101
  • 1:23

Rakuten heeft 23 miljoen dollar geïnvesteerd in de Amerikaanse start-up Slice, die apps maakt waarmee consumenten aan de hand van hun gevulde e-mailbox inzicht krijgen in hun online aankopen. De Japanse e-commerce reus wil naar verluidt zelf zo ook profiteren van de e-maildata van shoppers.

De start-up Slice heeft een gelijknamige app ontwikkeld, waarmee consumenten informatie over hun shopgedrag in één oogopslag kunnen vinden. De informatie wordt uit de e-mailbox van de gebruiker gehaald. In de app worden aankoopbonnen geordend, staat tracking informatie over recent gedane online aankopen en wordt aangegeven bij welke retailers de gebruiker in de afgelopen tijd gekocht heeft.

Amazon, eBay, Groupon
De app is momenteel alleen door Amerikaanse consumenten te gebruiken. De online aankopen in webshops als Amazon, eBay, Groupon, LivingSocial en Apple worden in de app herkend, maar ook ‘onbekende’ retailers worden meegenomen in de lijst. Het is niet bekend of Rakuten de app van Slice gaat gebruiken om de e-maildata van zijn bestaande klanten te analyseren. VolgensInternetretailing.net rekenen e-commerce analisten erop dat dat wél de motivatie van Rakuten was om in Slice te investeren.

Investeringen van Rakuten
Rakuten investeert de laatste tijd veel geld in start-ups om zijn eigen positie op de Amerikaanse enEuropese markt uit te breiden. Zo kocht de Japanse e-commerce speler onlangs PopShops, een online platform dat data-analytic tools biedt aan webshopeigenaren. Deze tools zorgen er onder andere voor dat de productinformatie in de webshop altijd up to date is.

Ook startte Rakuten begin juli een samenwerking met O’Share. Deze start-up bevat een beeldzoeker op het platform dat een eigen kledingstuk van de websitebezoeker matcht met nieuwe artikelen op Rakuten.