Twinkle | Digital Commerce

GfK: ‘Steeds meer kleine én grote winkels’

2017-05-28
180101
  • 1:39

De opkomst van nieuwe koopkanalen leidt er niet toe dat fysieke winkels uit het straatbeeld verdwijnen. Hun functie verandert wel en daarmee hun locatie en hun formaat. Volgens GfK groeit de behoefte aan kleinere en aan hele grote winkels.
 
Dat schrijft GfK in een whitepaper over de gevolgen van de retailontwikkelingen voor winkelvastgoed. Het onderzoeksbureau constateert allereerst dat het online en het offline winkelkanaal niet meer los van elkaar te zien zijn, maar dat ze complementair zijn. Click & collect, augmented reality, pure players die winkels openen en mobiele apps zijn daar voorbeelden en bewijzen van.

Volgens GfK kunnen nieuwe online mogelijkheden leiden tot meer winkelbezoeken, die bovendien als waardevoller worden ervaren. Daarbij wijst het bureau onder andere op store locators, instore routeplanning, afhaalmogelijkheden, coupons en andere mobiele loyaliteitsprogramma’s, een gepersonaliseerde benadering et cetera.

Winkeltypen
GfK verwacht dat de meeste retailers in de toekomst verschillende soorten winkels zullen hebben, waarbij grofweg vier verschillende typen kunnen worden onderscheiden:

  • Flagship stores: winkels met een compleet assortiment, die als doel hebben emotie aan een merk te koppelen en het gewenste imago in de hoofden van klanten te planten;
  • Showrooms: beeldgeoriënteerde winkels met geselecteerde en exclusieve eyecatching producten, vooral ingezet door merken die voornamelijk online handelen;
  • Multichannel stores: winkels met een focus op de bestverkopende items en een online bestelmogelijkheid in de winkel, waarbij ‘netwerkdichtheid’ een doel op zichzelf kan zijn;
  • Pick-up stores: plaatsen waarin online orders kunnen worden afgehaald en waarin bijvoorbeeld alleen universele accessoires fysiek te koop zijn. De locatie en bijbehorende toegankelijkheid zijn belangrijke voorwaarden, klantretentie en zichtbaarheid voorname doelstellingen.
Al met al verwacht GfK dat er steeds meer kleine (pick-up stores) én hele grote winkels (flagship stores) zullen komen en steeds minder middelgrote winkels. Het bureau brengt dat als volgt in beeld:
 

U kunt de whitepaper van GfK hier downloaden.

Lees ook: