Twinkle | Digital Commerce

De p2p economie biedt ook bestaande spelers kansen

2017-05-27
180101
  • 5:17

Met de snelle opkomst van p2p diensten als Airbnb en Uber worden bestaande markten wakker geschud. Deze nieuwe ontwikkeling hoeft echter geen bedreiging te zijn voor bestaande spelers. Ook hun biedt de collaborative economy kansen, schrijft Sebastiaan van Rijsewijk van Jungle Minds.
 
Door:
Sebastiaan van Rijsewijk
 
De eerste grote corporates zijn zich aan het voorbereiden op de revolutie die op dit moment gaande is; in de collaborative economy nemen consumenten spullen en diensten van elkaar af, niet van ondernemingen. Deze voorlopers weten de p2p trend slim in te zetten in hun bestaande bedrijfsvoering en ze experimenteren met hybride modellen.
 
In dit artikel vindt u een overzicht van de belangrijkste kansen en redenen om mee te doen.

1. Beschermen eigen markt
De p2p diensten hebben mede een sterke verschuiving teweeg gebracht in hoe we denken over het bezitten van producten. Toegang hebben tot producten en diensten in plaats van ze te bezitten wordt steeds belangrijker. In navolging van de muziekindustrie (Spotify) en de tv- en filmindustrie (Netflix) lijkt nu ook de tijd daar dat boeken op een zelfde manier verspreid gaan worden.

Nederlandse en Vlaamse uitgevers waaronder de WPG en LannooMeulenhoff werken aan een abonneeservice waarbij lezers voor een maandelijks bedrag onbeperkt e-boeken kunnen lezen. De uitgeverijen hopen met de dienst (p2p) piraterij van e-boeken tegen te gaan en hun eigen markt te behoeden van terugloop.

Een sector waarin zich dit ook duidelijk manifesteert, is de autobranche. Uit onderzoek blijkt dat zogenoemde millenials steeds minder behoefte hebben aan het bezitten van een auto. Af en toe gebruik kunnen maken van een auto is natuurlijk nog steeds wel wenselijk. Autofabrikanten zijn aan het bekijken hoe ze kunnen inspelen op deze nieuwe ontwikkeling en ze zijn druk bezig om zich hierop voor te bereiden. Zo maakte autogigant GM zijn eerste stap in car sharing door samen te gaan werken met p2p startup RelayRides. En Avis nam in 2013 Zipcar over voor bijna een half miljard dollar.

2. Nieuwe doelgroep
Het aanboren van nieuwe doelgroepen is een tweede belangrijke reden die hier nauw mee samenhangt. BMW hoopt zijn klantenbestand uit te breiden met jongere klanten door het uitrollen van de car sharing service DriveNow, die zowel betaalbaar is als milieuvriendelijk. Tevens een ideale manier om ervaring op te doen in deze nieuwe p2p economie.

Uiteindelijk wordt verwacht dat initiatieven zoals DriveNow de hele BMW groep ten goede komen; als alle businessunits toegang krijgen tot de nieuwe klanten wordt cross-selling mogelijk.

 

3. Bereik vergroten
De opkomst van p2p marktplaatsen is al een tijd aan de gang. Bijna alle grote online retailers hebben hun shop geopend voor derden. Particulieren kunnen tweedehands boeken kopen en verkopen op Bol.com of Amazon. Maar ook professionele partijen kunnen hun spullen verkopen via spelers als Buy.com, Pixmania, play.com en Walmart of Staples.

Deze trend manifesteert zich op steeds meer markten. Zo biedt China Mobile in Hong Kong zijn klanten de kans om teveel gekochte belminuten en databundels te verkopen aan andere klanten die te weinig hebben ingekocht. De Chinese provider heeft een online marktplaats opgezet waar klanten met elkaar kunnen handelen. Een mooie manier om het bereik te vergroten en het merk op een behulpzame manier in de markt te zetten.

4. Ontwikkelen van nieuwe diensten
P2p kan ook leiden tot hele mooie nieuwe diensten en proposities. Ziggo stelt de WifiSpots van haar gebruikers open voor andere klanten. De WifiSpots maken gebruik van het modem van bestaande klanten en zetten een eigen netwerk op dat door andere klanten gebruikt kan worden. Op deze manier kunnen klanten van Ziggo gebruik maken van een gratis wifi netwerk in bijvoorbeeld hun stad doordat gebruikers hun routers met elkaar delen.

5. Verbeteren van bestaande diensten
Steeds meer traditionele bedrijven kijken hoe ze p2p kunnen inzetten, ofwel door zelf te experimenteren ofwel door samen te werken met bestaande p2p spelers. Het is aantrekkelijk voor ondernemingen om te gaan samenwerken met de nieuwe spelers en een beetje van het p2p succes mee te pakken.

Een mooi voorbeeld van samenwerking zien we in de Zwitserse telecommarkt. Swisscom is een nieuw customer service model aan het testen in Zürich. In een partnerschap met p2p service platform Mila, zijn technisch geschoolde mensen aangesloten die klanten kunnen helpen met hun routers of e-mail software op hun telefoons. Behalve tot lagere kosten en meer flexibiliteit, kan deze dienst ook leiden tot meer contact met mensen in de buurt en daardoor een meer gepersonaliseerde gebruikservaring opleveren.

6. Kosten besparen
DHL experimenteert met een leveringssysteem in Stockholm op basis van crowd sourcing. Via een app, MyWays genaamd, kunnen gewone mensen pakketten leveren aan klanten van DHL. Door middel van een netwerk van servicepunten in de Zweedse hoofdstad kunnen consumenten (peers) pakketjes ophalen om deze tegen vergoeding te bezorgen bij andere peers. Via de app zie je welke pakketjes waar moeten worden bezorgd en welke vergoeding de bezorger daarvoor krijgt.

Door een gedeelte van uit te besteden, kan DHL zijn bezorgkosten drukken. Op deze manier hoeft het bedrijf minder personeel in te zetten en kan het de afleveringklussen flexibeler inrichten.

7. Branding
Het op een juiste manier inzetten van p2p diensten kan zeer positief zijn voor uw merk. Een merk kan zich sympathiek neerzetten door te laten zien dat het iets goed doet. High-end outdoor kledingmerk Patagonia heeft samen met eBay een site gemaakt voor mensen om tweedehands Patagonia-kleding te verkopen.

Beide bedrijven moedigen mensen aan om gebruikte goederen te kopen in plaats van nieuwe. De opbrengst van de transacties gaat naar non-profitorganisaties. Daarnaast beklemtoont Patagonia de duurzaamheid van zijn kleding door te laten zien dat zijn hoogwaardige producten ook geschikt zijn voor tweedehands eigendom.


8. Loyaliteit
Het op een juiste manier betrekken van de consument bij uw dienstverlening of productontwikkeling kan leiden tot de ultieme vorm van loyaliteit. Iemand die investeert in een bepaald project of product zal zich veel meer betrokken voelen. Op deze manier kunt u consumenten aan u binden en tegelijkertijd input krijgen voor de ontwikkeling van uw product of dienst.

Telecomprovider Giffgaff kan - door zijn klantenservice uit te besteden aan zijn klanten  - met twaalf voltijdmedewerkers op de helpdesk de servicevragen van meer dan een miljoen gebruikers beantwoorden. Sneller en beter dan menig concurrent met een tienvoud aan voltijdmedewerkers op de helpdesk. Klanten stappen minder makkelijk over naar andere bedrijven, brengen zelf nieuwe klanten én product ideeën aan. In het voorbeeld van Giffgaff worden klanten onderdeel gemaakt van het bedrijf en zullen ze minder snel geneigd zijn om over te stappen op een andere provider.

Conclusie
De p2p economy hoeft geen bedreiging te zijn voor bestaande traditionele spelers. Het is wel zaak dat zij actief gaan experimenteren met deze ontwikkeling en bekijken hoe ze hiervan optimaal gebruik kunnen maken.Hybride vormen bleken al eerder zeer succesvol te zijn. Denk aan het succes van omnichannel ondernemingen waarbij de online wereld en de fysieke wereld samensmelten.

Sebastiaan van Rijsewijk is senior digital strategist bij Jungle Minds. Dit artikel verscheen eerder op de site van het adviesbureau.