Twinkle | Digital Commerce

Tesco test iBeacon-technologie met nieuwe app

2017-05-27
180101
  • 1:36

Het Britse Tesco test de iBeacon-technologie met zijn nieuwe MyStore-app. De baken stuurt berichten naar de smartphones van online shoppers die in de Tesco-vestiging in Chelmsford hun order af komen halen.

Tesco meldt voorzichtig te zijn met het opzetten van een marketingbeleid rond iBeacons. Zo wil de supermarktketen niet direct al zijn klanten in het pilot filiaal in Chelmsford aanspreken via de mobiele telefoon. Alleen afhalers van online orders krijgen marketinggerelateerde berichten op hun smartphone zodra zij de Tesco-vestiging betreden. ‘Consumenten zijn nog niet gewend om in winkels te worden benaderd via de smartphone’, zegt marketing manager Mark Cody van Tesco.

Boodschappenlijst
De MyStore-app moet het in de toekomst mogelijk maken om consumenten voor het fysiek boodschappen doen een lijst te maken van de benodigde producten, zo meldt het Britse Marketing Magazine. Eenmaal in de winkel vertelt de app aan de hand van de iBeacon-techonologie waar de producten zich in dat specifieke filiaal bevinden.

Mobile vouchering
Cody is van mening dat de Britse consument eerst klaar moet zijn voor iBeacons voordat de app verder wordt uitgebreid. Wel meldt hij binnen twaalf maanden ‘iets’ met mobile vouchering te willen gaan doen. ‘De iBeacon-technologie zal het voor retailers mogelijk maken om veel nieuwe coole dingen uit te proberen.’

MyOrder
In ons land ging MyOrder, het mobiele bestel- en betaalplatform van de Rabobank, de boer op met een iPad-applicatie die leunt op het iBeacon-systeem van Apple. Met MyOrder SideKick kunnen fysieke retailers beter inspelen op winkelbezoek. De app wordt deze maand landelijk uitgerold.

Consumenten die zijn geregistreerd bij MyOrder kunnen met hun smartphone inchecken bij winkels die ze bezoeken. Winkeliers die MyOrder SideKick koppelen aan hun Point Of Sale-systeem (POS), krijgen op hun iPad inzage in het profiel en de koophistorie van de binnengekomen klant. Aan de hand daarvan kunnen ze bepaalde producten of aanbiedingen extra onder de aandacht brengen of bijvoorbeeld korting bieden in de vorm van cashback.