Twinkle | Digital Commerce

Tipt voor meer webwinkelomzet uit e-mailmarketing

2017-05-28
12051223
  • 5:14

E-mailmarketing krijgt een steeds groter aandeel in de online marketingmix. Patrick van Wattum van ISM eCompany legt uit waar u aan moet denken in e-mailmarketingcampagnes.


Tekst: Patrick van Wattum


Zoals Dela Quist op de DDMA E-mail Summit 2014 zei: probeer maar eens een online aankoop te doen zonder e-mailadres, een social media account aan te maken of gebruik te maken van uw Android-telefoon zonder e-mailadres. Dat gaat vandaag de dag niet meer. U heeft in al deze situaties een e-mailadres nodig.

Marketeers moeten prikkelen in de inbox en een boodschap brengen die helpt een doel te bereiken. Of dit nu een ingevulde enquête of een aankoop is. Hoe zorgt u ervoor dat uw inspanningen in campagnes maximaal resultaat opleveren? Waar moet u aan denken? Een aantal handvatten vindt u hieronder:

1. Optimaliseer e-mail templates (en denk goed na over software-inrichting)
Binnen e-mailmarketing heeft u een goede e-mail template nodig waaruit u e-mails verstuurt. Of het nu gaat om de bevestigingse-mail na aanmelding, uw standaardnieuwsbrief of uw enquêtes en bijhorende webpagina’s: het moet allemaal perfect op elkaar aansluiten, zodat u voorkomt dat men ergens afhaakt. De template die u gaat gebruiken is namelijk het verlengde van uw website. Als iemand een e-mail van u ontvangt, wilt u dat hij ook direct aan u denkt.

Belangrijk is daarnaast dat uw template:

  • responsive is. Vandaag de dag is het aandeel van mobiele telefoons en tablets te groot om te laten liggen
  • voorzien is van:
    o   een pre-header/snippet
    o   een link naar de online versie
    o   sociale knoppen naar bijvoorbeeld Facebook en Twitter
    o   de regel dat men de afzender moet toevoegen aan het adresboek
    o   een duidelijke en makkelijke mogelijkheid om uit te schrijven
    o   het e-mailadres waarmee men is ingeschreven
  • goede call-to-actions
  • goede balans tussen afbeeldingen en tekst
  • zorg er verder voor dat:
    o   afbeeldingen zijn voorzien van alt-teksten
    o   u creatief bent met de content (speel bijvoorbeeld in op actualiteiten)
    o   uw logo linkt naar uw homepage
    o   u een link naar uw privacy statement en disclaimer opneemt in uw e-mail
    o   het adres van uw bedrijf in de HTML-code staat

Hanteert u bovenstaande punten, dan heeft u de hoogst mogelijke richtlijnen geïmplementeerd. Besluit u in een later stadium te testen met bijvoorbeeld ReturnPath, dan voldoet u qua template en techniek al aan de opgestelde eisen.

2. Verzamel e-mailadressen
E-mailadressen verzamelen. Het lijkt zo simpel. De meeste webshops plaatsen een formuliertje ergens onderaan de website en denken hiermee klaar te zijn. Maar het is meer dan dat. Een aantal bruikbare tips voor beter resultaat bij het verzamelen van nieuwe e-mailadressen:
  • Bied een duidelijke inschrijfmogelijkheid op uw website met extra trigger, bijvoorbeeld een gratis kookboek, 5 euro korting o.i.d.
  • Gebruik een lightbox op de homepage en zorg ervoor dat als iemand de website bezoekt hij deze pop-up te zien krijgt. De lightbox ziet de gebruiker maar één keer. Of hij vult deze in, of hij klikt deze weg. Dit is een enorme lead-generator.
  • Contextuele inschrijvingen. Als men op een webpagina zit met bijvoorbeeld LED-televisies van Samsung, dan kunt u deze interesses mee opslaan. Inspelend op de productcategorie dus. De tekst bij de inschrijfmogelijkheid kunt u dan ook het beste aanpassen naar het volgende bijvoorbeeld: ‘Niks missen over de LED-TV’s van Samsung? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!’
  • Geslacht opslaan. Heeft u een fashion webshop? Sla dan bijvoorbeeld het geslacht op door die keus te verankeren in de inschrijfknop; in plaats dat men op de knop ‘inschrijven’ klikt, klikt men op MAN of op VROUW. Vervolgens wordt meteen het formulier verstuurd.
  • Aankondigen via social media. Verstuurt u morgen of over een paar uur uw nieuwsbrief? Plaats dan een aankondiging op social media kanalen met de uitnodiging dat men zich nu nog kan inschrijven.
  • Bied de mogelijkheid om in te schrijven via social media. Volkswagen doet dit bijvoorbeeld goed door een duidelijk formulier als app in te zetten. Dit heeft het automerk zelf gemaakt. Er zijn echter ook gratis apps binnen Facebook die hiervoor kunnen worden ingezet. U hoeft er dus helemaal niet veel geld voor neer te leggen.

  • Heeft ueen klantenservice of is er een andere afdeling die veel contact heeft met (potentiële) klanten? Zet dan in de handtekeningen van de medewerkers een regel waarin u vraagt of men zich wil inschrijven voor de nieuwsbrief. Een leuke extra trigger die ook nog eens goed werkt door het persoonlijk contact tussen uw bedrijf en de klant.
  • Offline inschrijvingen. Naast de webshop(s) ook nog (een) fysieke winkel(s)? Dan is het verstandig om offline ook bij online te trekken. Bied klanten dus de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief in de winkel. Dit kan aldaar via het kassasysteem, de website of gewoon via offline-kaartjes. Op die kaartjes vult de winkelbezoeker sneller gegevens in dan online, maar er komen wel de nodige typefoutjes en onleesbare handschriften bij kijken.
  • Doet men een aankoop op uw website? Zorg dan dat in het aankoopproces een optie zit om aan te geven de nieuwsbrief te willen ontvangen.
  • Voorzie uw transactionele e-mails / bevestigingsmails van de mogelijkheid om definitief in te schrijven voor de nieuwsbrief.
3. Creëer inzicht in de bijdrage van uw e-mailmarketingcampagnes
U heeft uw campagnes nu draaien zoals u wilt. Maar hoeveel draagt e-mailmarketing nu bij aan de conversies op uw website? Door middel van conversieattributie komt u het te weten! Zorg ervoor dat u de juiste analytics tags meegeeft en deze groepeert in uw conversiepaden in Google Analytics.
 
 
Belangrijk is inzicht te krijgen bij hoeveel conversies e-mailmarketing een rol heeft gespeeld. Alleen dan krijgt u een realistisch beeld van wat uw e-mailmarketingcampagnes opleveren.

4. Luister naar uw ontvanger
Het is belangrijk om goed te ‘luisteren’ naar de ontvanger/klant en een aantal personalisaties toe te passen. Zit u in de fashion en heeft u zowel aanbod voor mannen als vrouwen? Zorg er dan voor dat u weet naar welke geslacht u mailt en dat u aan mannen dus ook alleen content voor mannen laat zien.

Maar het is ook niet zinvol om een standaard nieuwsbrief te sturen naar iemand die bijvoorbeeld al een reis bij u heeft geboekt. Daarom is het handig om ondersteunende e-mails te sturen. Bijvoorbeeld een checklist met wat de persoon allemaal moet meenemen. Vliegt men? Stuur dan informatie of de mogelijkheden voor het parkeren bij de luchthaven etc.
 
5. Test en rapporteer
Zonder te testen zullen uw e-mailmarketinginspanningen nooit optimaal zijn. Daarom is het belangrijk om altijd te blijven testen. Multivariate maar ook A/B testen. Belangrijke voorwaarde is wel dat er duidelijke verschillen tussen de versies zitten. Denk ook eens aan het testen van bijvoorbeeld verzendmomenten, afzendertitels en single-opt in versus double-opt in.

Als u de testen en campagnes hebt uitgestuurd, moet ook het resultaat inzichtelijk worden gemaakt. Daaraan wordt doorgaans weinig prioriteit gegeven. Zonde, want deze data is essentieel om uiteindelijk uw campagnes te verbeteren en te optimaliseren.

Patrick van Wattum is e-mail marketing consultant bij ISM eCompany.