Twinkle | Digital Commerce

Scoupy’s focus verschuift van retailers naar merken

2017-05-27
180101
  • 1:36

Scoupy heeft zijn mobiele applicatie ververst, waarmee het eerder dit jaar geïntroduceerde ‘volgsysteem’ kracht wordt bijgezet. ‘Direct bij registratie selecteer je nu de voor jou favoriete merken en winkels. Persoonlijk relevante content verschijnt dan op je tijdlijn’, legt oprichter Valentijn Bras uit.

Scoupy presenteerde zijn volg- en daarmee gepaard gaande nieuwe verdienmodel afgelopen zomer als ‘brand dating’. ‘Laat de consument maar vertellen welke bedrijven voor hem echt interessant zijn. Dan zorgt Scoupy ervoor dat hij van die bedrijven alle acties en nieuwtjes als eerste ontvangt’, zei oprichter en ceo Bras destijds.

Folders in stukjes
In de vernieuwde app staat het volgsysteem centraal, laat Bras vandaag weten aan Twinkle: ‘Het registratieproces is aangepast. Je selecteert nu direct je favoriete merken en winkels uit een lijst, waarna we relevante content actief naar je tijdlijn pushen. Bij Scoupy hoef je als gebruiker dus niet meer te browsen langs de folders van retailers. Wij knippen die folders feitelijk in stukjes, rubriceren de inhoud op merkniveau en vertellen je dan waar je in de buurt terecht kunt om je voordeel te halen. Dat zal overigens steeds vaker ook online zijn (meer daarover hier, red.).’ 

Merken centraal
Scoupy draait het bestaande model om, stelt Bras. Niet de retailer, maar de merken en hun producten komen centraal te staan. ‘Waar we voorheen vooral coupons verstuurden om mensen naar bepaalde retailers te brengen, worden we door de merkvolgoptie steeds meer retailonafhankelijk. Onze klanten zijn als het gevolg van die verlegde focus ook steeds vaker merken, die een manier zoeken om rechtstreeks in contact te komen met consumenten.'

Het is niet makkelijk om de aandacht te trekken van de juiste doelgroep, aldus Bras, ‘laat staan om die aandacht vast te houden. Relevantie is daarbij cruciaal. Scoupy brengt consumenten en merken samen.’
 
NB: Valentijn Bras spreekt op 5 februari as. op het M-commerce Event in Amsterdam.