Twinkle | Digital Commerce

Zalando koppelt webshoppers aan stylisten

2017-05-27
180101
  • 1:43

Zalando komt met een service voor persoonlijk stijladvies à la Outfittery en The Cloakroom. Stylisten van vlees en bloed, die in dienst treden van Zalando, gaan zowel mannen als vrouwen van kledingadvies voorzien.


Dat meldt het Britse Fashion United op basis van een gesprek met een Zalando-woordvoerder. Intern heeft het project de werknaam ‘curated shopping’ meegekregen, onduidelijk is nog onder welke naam de dienst uiterlijk komende zomer zal worden gelanceerd.

Outfittery
Fashion United schrijft dat Zalando de concurrentie aangaat met Outfitery. Dat is een Duitse curated shopping service voor mannen, die zich laat vergelijken met The Cloakroom uit ons land en met voorloper Trunk Club uit de Verenigde Staten. Klanten kunnen zich op afstand laten helpen door personal shoppers, die op basis van hun voorkeuren outfits samenstellen en toesturen. Vervolgens kunnen de mannen zelf bepalen wat ze willen houden en de rest terugsturen.

Mannen en vrouwen
Anders dan de genoemde bedrijven gaat Zalando zich met zijn nieuwe dienst op zowel mannen als vrouwen richten. Verder benadrukt de woordvoerder dat de service (anders dan bij veel bestaande curated shopping services) alleen online zal worden aangeboden; er zullen geen kledingadviseurs in vaste fysieke winkels of pop-up stores komen te staan.

Eerst in Duitsland
De nummer 3 van de Twinkle100 heeft de ambitie om binnen zes maanden met de nieuwe dienstverlening te beginnen in Duitsland: ‘We zullen eerst zien hoe het daar gaat voordat we stap voor stap uitbreiden.’ De service zou prominent worden op de nieuwe site waaraan Zalando momenteel werkt. Volgens de woordvoerder past het persoonlijke stijladvies in Zalando’s strategie om meer uit het huidige klantenbestand te halen. Dat is de afgelopen jaren met veel marketinggeweld opgebouwd.

Jouw Zalando
Zalando biedt sinds korte tijd al persoonlijke feeds op zijn website. Onder het kopje ‘Jouw Zalando’ krijgen klanten geautomatiseerde productsuggesties op basis van hun aankoophistorie. Klanten wordt daarnaast gevraagd merken te beoordelen.

Lees ook:

- Outfittery werft klanten met 'mannenscanner' (30 oktober 2014)
- The Cloakroom verandert huiskamer in paskamer (Twinkle 5-2014)
- Your Style Lab moet portal voor kledingadvies worden (19 maart 2014)