Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in China groeit met bijna 50 procent

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:19
De online verkoop in China groeide vorig jaar met 49,7 procent tot een duizelingwekkende 449,12 miljard dollar (386 miljard euro). Daarmee heeft e-commerce een aandeel van 18 procent in de totale retailverkoop in het land.
 
Dat blijkt uit cijfers van China’s National Bureau of Statistics. De totale opbrengsten uit retail steeg het afgelopen jaar met 12 procent naar 3,78 biljoen dollar.

China vs VS
China loopt in online verkoop voor op de Verenigde Staten, dat voorheen het grootste e-commerce land was. De VS zal volgens Internet Retailer vorig jaar waarschijnlijk net iets boven de 300 miljard dollar aan digitale omzet hebben geboekt. De jaarcijfers over 2014 worden in februari bekendgemaakt.

Pakketten
Het afgelopen jaar zijn er 13,9 miljard pakketjes in China verzonden, waarvan 60 procent gevuld met online bestelde artikelen. Het aantal pakketten dat cross-border werd verstuurd steeg met 16,7 procent.

Platteland
Alibaba, China’s grootste e-commerce bedrijf, maakte in oktober zijn beursgang in de VS. Het was mondiaal de grootste ooit. De retailer maakte in de december bekend dat het geld wil investeren om ook de Chinese plattelandsgebieden klaar te maken voor e-commerce. Uit een rapport van E-commerce Europe blijkt dat nog lang niet de helft van de Chinezen toegang heeft tot internet, veelal omdat zij op het platteland wonen. Zij die dat wel hebben en ook online aankopen doen, besteden gemiddeld veel minder op internet dan bijvoorbeeld Europeanen en Amerikanen doen. De groeipotentie is in China, met andere woorden, nog enorm voor de komende jaren.