Twinkle | Digital Commerce

Wijnand Jongen: ‘Ik ben een verheuger’

2017-05-27
180101
  • 4:17

Thuiswinkel.org-anchor man van het eerste uur Wijnand Jongen begon zijn digitale carrière als entrepreneur pur sang met de oprichting van online winkelstad Macropolis. Inmiddels is hij alweer vijftien jaar directeur van de belangenvereniging voor (web)winkels en online retail Thuiswinkel.org. Zijn passie ligt – naast een ongebreidelde belangstelling voor alles online – bij reizen. ‘Ik houd ervan om verschillende culturen te ontmoeten.’

Tekst: Danielle Scheffer | Beeld: Twinkle/BBP Media
 
Het begin

‘Hoe ik in de branche terechtgekomen ben? Ik ben van oudsher ondernemer. Halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw begon ik met een virtuele 3D winkelstad, waarin retailers A-/B-/C-locaties konden kopen. Als consument kon je in een gele taxi langs die winkels gaan en kennismaken met online winkelen. In 1997 was er een management buy-out en de website werd het eerste online winkelportaal van Nederland: Macropolis. Vanuit een ander bedrijf, kenniscentrum Retail One, ontstond in 2000 de Online Winkeliers Vereniging, met zeven leden, waaronder Macropolis. Vervolgens is deze Vereniging samen met de 31 leden van de Nederlandse Postorderbond opgegaan in Thuiswinkel.org. Ik werd er directeur. En Macropolis? Dat werd verkocht aan Newconomy van Maurice de Hond.’

Inspiratie
‘Alles aan e-commerce vind ik interessant: de mensen, de innovatie, de ideeën, de snelheid, de disruptie … Het is één grote spannende bedoening. E-commerce is koploper in de transformatie naar een digitale samenleving, waarbij de wereld van retail het komende decennium 180 graden zal kantelen. Dat is een enorme uitdaging.

Online kijk ik naast de grote spelers graag naar de innovatieve startups: zij laten zien hoe het ook anders kan. Verder pluis graag de digitale versies uit van mijn krantenabonnementen, zoals de Volkskrant, NRC, Het Financieele Dagblad, De Telegraaf, China Daily en The New York Times.

Offline vind ik inspiratie tijdens mijn reizen. Ik reis veel en ontmoet dan heel verschillende mensen. Je verrijkt je kennis als je dan van gedachten wisselt over bijvoorbeeld de toekomst van e-commerce.’

Vooruitblik
‘Op het gebied van e-commerce zie ik op dit moment de ultieme versmelting van kanalen. Online en offline gaan volledig in elkaar op. Heel interessant, en ik vind het leuk dat we als Thuiswinkle.org een bijdrage kunnen leveren om dat in goede banen te leiden. Het is natuurlijk ook een botsing van machten. Niet iedereen is van die veranderingen gediend.’

‘Ik verwacht dat de komende tien jaar de samenleving transformeert naar een op basis van internettechnologie verbonden wereld. Nieuwe generaties consumenten zijn de drijvende kracht achter de digitalisering van winkelen: thuis, onderweg, in de winkelstraat en ook - online instore - in de winkel. Dat betekent het einde van het online shoppen. Er zal geen onderscheid meer zijn tussen de verschillende kanalen.’

Webshoppen
‘Winkelen doe ik niet graag. Maar bijvoorbeeld in De 9 Straatjes in Amsterdam of het Meatpacking District in New York vind ik het leuk om naar vintage spullen te zoeken. Ik koop verder alle reguliere zaken online: tickets, reizen, hotels, soms ook kleding. Boodschappen doe ik zowel on- als offline, het ligt er een beetje aan waar ik ben en hoeveel tijd ik heb. Online werkt meestal sneller en efficiënter.’

Vrije tijd
‘Ik reis veel, zowel zakelijk als privé. Dat gaat eigenlijk vaak gelijk op, dan plak ik aan een werkreis ook een paar dagen privé. Op dit moment ben ik in mijn vrije tijd een boek aan het schrijven, daar gaat enorm veel tijd in zitten. Ik ben er al tweeënhalf jaar mee bezig! Het gaat over “het einde van online winkelen”, over de nieuwe “online consu-mens”, een nieuwe generatie shoppers, voor wie de customer journey volledig digitaal gedreven is. Wat betekent dat voor onze samenleving, ons mensbeeld en hoe kunnen bedrijven zich organiseren om hierop in te spelen? En de vrije tijd die ik dan nog over heb breng ik graag door met familie en vrienden, ik vind het leuk om uit eten te gaan. En tot slot kijk ik graag mooie series op tv – alleen on demand natuurlijk.’

Reizen
‘Mijn ideale vakantie breng ik door op de Nederlandse Cariben. Het is er prachtig, het weer is geweldig, er is altijd zon, er is rust. Ik schrijf er aan mijn boek, ik lees, ik trek samen met mijn vrouw het eiland rond, ik fiets en eet heerlijk aan het strand. Op mijn verlanglijstje staan nog IJsland, Indonesië, Nepal en Midden-Afrika. Ik hou van reizen, mensen ontmoeten, een beetje rondkijken.’

Trots
‘Zakelijk ben ik trots op de positionering die we hebben bereikt met Thuiswinkel.org. We worden tegenwoordig gebeld door ministeries als er iets gaande is, dat was vroeger andersom. Ik ben trots op het Thuiswinkel Waarborg, op Shopping Tomorrow en op de nieuwe Thuiswinkel e-Academy, daarmee kunnen we medewerkers van leden helpen om betere professionals te worden.’

Quotes
‘Er is een aantal mooie quotes. Zo zei paus Franciscus een jaar geleden: “Internet is a gift of God.” Toen dacht ik: zo is het maar net! En een persoonlijk motto is carpe diem, al lukt dat niet altijd. Maar het is elke dag weer het proberen waard.’

Als ik later groot ben
‘Ik ben al best wel groot. Maar als kind zou ik gezegd hebben: dan word ik journalist, of boekenschrijver. En tegenwoordig denk ik: dan wil ik van elke dag genieten. Toch doe ik dat nu al, ook al ben ik tegelijkertijd een verheuger. Ik kijk altijd uit naar de dingen die komen gaan.’

____________________

Naam: Wijnand Jongen
Leeftijd: 56 jaar
Functie: Ceo Thuiswinkel.org
____________________
 
Dit artikel verscheen eerder in het jubileumnummer van Twinkle (november 2015).

Lees ook: Thuiswinkel.org: in 180 maanden van 38 naar 2.200 leden (Twinkle 4-2015)