Consumenten zijn nogal sceptisch als het gaat om Nederlandse keurmerken voor producten of diensten. De betrouwbaarheid van een keurmerk wordt volgens onderzoek van Autoriteit Consument & Markt over het algemeen vaak in twijfel getrokken. Desalniettemin zoekt 43 procent van de consumenten actief naar een keurmerk in een webwinkel. Deze stempels zijn zeker van belang.
Volgens ACM stoort bijna de helft van de consumenten zich overall aan de wildgroei van keurmerken in ons land. Dan gaat het vooral om betrouwbaarheidsstempels in voedingsmiddelen. Slechts 22 procent van de consumenten vindt echter dat er teveel webwinkelkeurmerken zijn. 84 procent ziet het belang van keurmerken in online shopping in.
Betrouwbaarheid
Tweederde van de consumenten laat zich in een online aankoop enigszins leiden door een keurmerk. De digitale stempel wordt als een garantie voor een betrouwbare service gezien, schrijft ACM in zijn vandaag gepubliceerde rapport. ´Financiële waarborg, zekerheid van levering, dat je iets terug kunt geven / sturen en dan je geld terug krijgt´, luidt een mening van een consument.
Bekendheid
Van de webwinkelkeurmerken is het Thuiswinkel Waarborg het meest bekend. Maar liefst 93 procent van de shoppers kent deze stempel en 85 procent acht hem betrouwbaar. Het Webshop Keurmerk wordt door 59 procent van de consumenten direct herkend en door 60 procent als betrouwbaar gezien.
De kosten voor een keurmerk wegen niet op tegen de voordelen. Het is alleen maar schijn veiliggheid. De keurmerken bieden geen harde garanties zoals bijvoorbeeld SGR wel doet. Als een webshop niet levert, geen geld terug geeft kan de consument niet bij het keurmerk aankloppen voor het geld. Als een bedrijf in uitstel van betaling raakt of failliet gaat kan de consument fluiten naar zijn centen.
Meer dan de helft shoppers zoekt dus totaal niet naar een keurmerk als ze er op attent worden gemaakt dmv een vraag.
Dwz, als er 15 a 20 % van de shoppers daadwerkelijk op een keurmerk letten tijdens het ontspannen surfen, dat we al aan de ruime kant gaan zitten...
thuiswinkel.org een non profit organisatie? BULLS....t
De directeuren en managers worden grof betaald voor hun diensten en daarom bljft er geen winst over. logisch zo werkt bijna iedere stichting. Je krijgt ook geen inzage in de financien wie hoeveel betaald krijgt dus de zogenaamde geen winstoogmerk is het grootste bedrog wat er bestaat. Als je wilt leren creatief boekhouden kun je bij een stichting in de leer.
Als het echt non profit is hoeven ze ook geen idioot hoge tarieven te vragen En wat bieden ze dan aan de consument? Helemaal niets. een logo en HEEL VEEL BLA BLA. Wat bieden ze de ondernemer? een dikke vette rekening en wederom een hoop bla bla.
Hun zogenaamde kennis die ze in ruil voor die tarieven met je willen delen is bij kvk en de belastingdienst gratis op te vragen.
branchecijfers zijn in je eigen branche vaak gewoon gratis in te zien en gratis Juridishe hulp? ja dat kan als intake gesprek. het kost wel geld natuurlijk als het echt een rechtzaak wordt want dat kan er niet vanaf met tarieven waar veel ondernemers van dromen.
Kortom 1 door de overheid georganiseerd keurmerk die voor iedere shop op een non profit basis werkt en dat hoeft echt niet helemaal gratis maar wel voor iedere ondernemer betaalbaar.
grt
Blij met bovenstaande reacties.
Wij ervaren (zonder keurmerk) dat consumenten het belangrijk vinden om contact te kunnen maken met ons bedrijf.
Wij zorgen dus voor een top klantenservice, goede telefonische bereikbaarheid, mogelijkheid tot what's app en email. Wij gegeven vlotte reacties en maken geen problemen van retouren.
Nog nooit klachten gehad!
Een keurmerk is vooral winstegevend voor de aanbieder zelf: de keurmerk club.
Hulde aan bovenstaande reacties. Jammer dat je van partijen als beslist verplicht bent om een keurmerk te hebben.
Hoewel vanwege de prijs bovenstaande reacties wellicht te begrijpen zijn, hechten wij toch wel degelijk waarde aan ons Thuiswinkel keurmerk en zouden ook niet meer zonder willen.
Afgezien of onze klanten nu wel of niet actief op zoek zijn naar een keurmerk-logo, zien we als kleine webwinkel Thuiswinkel als een echte toevoeging. Want hoewel we ons vooral op het gebied van regelgeving goed inlezen, is het altijd prettig dat een derde partij met verstand van zaken de boel nog eens doorneemt. Hierdoor zijn zowel onze klanten als ook wijzelf er altijd van verzekerd dat we voldoen aan de huidige en constant veranderende regelgeving. Dit zorgt er vervolgens voor dat we snel en adequaat kunnen reageren bij eventuele misverstanden en we ook precies weten wanneer bij een tegemoetkoming het gaat om standaard regelgeving of dat we echt extra service verlenen. We hoeven vaak op het moment zelf dus niet meer uit te zoeken hoe de regelgeving op het desbetreffende vlak in elkaar steekt.
Ook de extra controle op het hebben van een veilige website zonder zwakke punten is iets wat onze klanten vanzelfsprekend van ons mogen verwachten. En ook het goed geïnformeerd zijn over geldende regelgeving (of dit nu betaald is of niet) stellen wij onszelf als eis naar onze klanten toe. Dit komt tenslotte altijd onze service ten goede.
Kortom: het keurmerk helpt ons onze aandacht blijvend te focussen op ook dit onderdeel van het ondernemen en hier hebben onze klanten dan ook altijd (zichtbaar of niet) profijt van.
Ik sluit mij aan bij Arnoud. Wij zijn nog maar een maand online. Maar door de keuring zijn we wel gewezen op enkele punten welke van belang zijn.
Helaas zijn er naar mijn idee wel te veel keurmerken. Wordt allemaal niet echt meer herkend door een potentiële klant.
Goed dat webwinkeliers kritisch zijn op keurmerken, dat houdt ons scherp.
Ook wij sluiten ons aan dat er teveel keurmerken zijn, toch is het aantal keurmerken dat echt veel leden heeft beperkt tot circa 3-4 spelers. Dit is beter dan slechts 1 keurmerk, omdat onderlinge concurrentie elkaar scherp houdt en innovatie stimuleert. De andere keurmerken bestaan wel, maar hebben erg weinig leden.
Veel kritiek op keurmerken gaat richting "het kost geld" en "ik kan ook zonder". Helemaal waar. Een keurmerk kost geld, omdat wij ons personeel ook moeten betalen en ons personeel ook gewoon hun huur moet betalen.
En tuurlijk, je kunt zonder een keurmerk, ook is klantenservice erg belangrijk en maakt een keurmerk slechte klantenservice niet goed (dan verdien je uberhaupt geen keurmerk). Toch zou de vraag moeten zijn, kost het me meer of levert het me meer op. In een competatieve markt is het niet OF, maar EN.
Een keurmerk is echt meer dan een logo, veel webwinkels voldoen niet aan regels zonder het zelf te weten. Wij helpen hen daarbij op weg.
Ook komt elke goede webwinkel eens in conflict met een klant. En ook al heeft u gelijk, doorverwijzen naar een derde voor bemiddeling bij een conflict voorkomt vaak escalatie.
Zo leveren keurmerken nog veel meer diensten en voordelen. Als je ziet hoeveel werk daarin gaat zitten dan denk ik dat keurmerken vaak goedkoop zijn in plaats van duur. Een logo maken kan immers iedereen, maar er komt echt vele malen meer kijken bij een goed keurmerk.
Ik herken dit gedrag wel, echter wordt er veelste veel misbruik gemaakt van keurmerken naar mijn idee