Twinkle | Digital Commerce

‘Elke minuut een online lenzenorder’ bij Specsavers

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:01

In de contactlenzenwebwinkel van Specsavers wordt elke minuut een order geplaatst. De digitale winkel werd vorig jaar gelanceerd en leent zich volgens de retailer goed voor herhaalaankopen als lenzen. ‘Ruim 25 duizend klanten maken gebruik van de service.’

Specsavers doet deze uitspraken in een vandaag gepresenteerd omzetrapport. De van oorsprong Britse brillenboer draaide in het afgelopen gebroken boekjaar een Nederlandse totaalomzet van 127 miljoen euro, 6,9 procent meer dan in 2015.

Leent zich niet voor online
Daarbij is de service in de winkel nog steeds het belangrijkste. ‘De optiekbranche leent zich primair niet voor online bedrijfsactiviteiten’, zegt Remco Berkel, algemeen directeur van Specsavers Nederland. ‘Dat is geen ouderwetse gedachte, dat is juist realistisch. Voor een goed passende bril moet een consument bij een opticien langs. Voor een volledige oogmeting, om de brillenglazen zo precies mogelijk in te meten, en uiteindelijk om de bril af te stellen.’

Contactlenzen
Contactlenzen zijn volgens Berkel een andere productcategorie. ‘Bij contactlenzen ligt dit anders: dergelijke herhaalaankopen kunnen wel online plaatsvinden, al blijft ook een regelmatige controle ook bij contactlenzen noodzakelijk’, zegt hij.