Twinkle | Digital Commerce

Laagsteprijsgarantie op hotelsite vaak enorme drempel

2017-11-09
24781394
  • 1:18

Hotelketens lokken consumenten naar hun eigen website met een laagsteprijsgarantie, maar maken het de klant vervolgens zeer moeilijk om van die garantie te profiteren. Dat blijkt uit een praktijkonderzoek van de Consumentenbond.

Dat tijdens het boeken van een vakantie het verwijderen van de cookies soms loont voor een lagere kamerprijs, was al bekend. Maar kunnen consumenten ook rechtstreeks bij hotelketens besparen als zij adverteren met een laagsteprijsgarantie? De prijzen zijn via online reisbureaus vaak (veel) goedkoper, zegt de Consumentenbond in zijn papieren Reisgids.

Twaalf kamers

Voor zijn praktijkonderzoek boekte de bond elf kamers bij tien hotelketens en één bij online reisbureau Travelocity (Expedia). Deze prijzen zijn vergeleken met die op Skyscanner, Kayak en Momondo.

Geen reactie

Na het claimen van de laagsteprijsgarantie hoort de bond in de helft van de gevallen de eerste 24 uur niets. ‘Wij krijgen soms de indruk dat een reactie uitblijft totdat de kamerprijzen gestegen zijn, zodat onze claim afgewezen kan worden’, schrijven de onderzoekers. Bijna alle claims moeten ingediend worden nadat een klant geboekt heeft.

Strenge regels

Uiteindelijk lukt het in negen gevallen om een compensatie te krijgen voor de kamer, maar dan moet een klant zich wel aan strenge regels hebben gehouden. Hotels eisen bijvoorbeeld dat de kameromschrijving identiek is bij concurrenten of dat het aanbod in dezelfde valuta is. Ook als een kamer mét ontbijt voor dezelfde of lagere prijs wordt aangeboden bij een online reisbureau dan een kamer zónder ontbijt bij de hotelketen, geldt de laagsteprijsgarantie vaak niet. Daarnaast kunnen consumenten soms alleen claimen als de ‘concurrent’ een contract heeft met de hotelketen.