Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond tikt Klarna en Riverty op de vingers

2023-11-24
1000562
  • 1:01

De Consumentenbond heeft achterafbetaaldiensten Klarna en Riverty een publieke reprimande gegeven. Klanten zouden problemen ondervinden met het achteraf betalen van rekeningen via die diensten.

Zo worden klanten onverwacht geconfronteerd met incassokosten, of lopen rekeningen op doordat ze bestelde producten niet kunnen terugsturen.

Volgens de bond klagen klanten van Riverty over dat als zij hun rekening niet op tijd betalen zij geen kosteloze betalingsherinneringen of aanmaningen krijgen. Zij krijgen meteen een laatste herinneringsbrief waaraan incassokosten zijn verbonden. Volgens Riverty worden er wel herinneringsmails gestuurd, maar belanden die mogelijk in de spambox van klanten. ‘Het is een welles-nietesspel tussen de partijen, maar feit is dat wij veel dezelfde soort klachten krijgen. Er gaat dus duidelijk iets mis’, aldus Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.

Klanten van Klarna zouden vooral problemen ondervinden met rekeningen die open blijven staan, doordat ze producten niet kunnen terugsturen. Dat zou vooral voorkomen bij Chinese webshops en malafide dropshippers, waarbij retourneren niet mogelijk is. De rekening zou wel gewoon doorlopen. De Zweedse betaaldienst zegt intussen actie te hebben ondernomen en de samenwerking met een aantal webshops te hebben beëindigd.

De Consumentenbond heeft ook melding gemaakt bij de AFM.

Afbeelding ter illustratie