Twinkle | Digital Commerce

WhatsApp test zakelijke accounts

2018-01-19
1000562
  • 1:24

WhatsApp geeft bedrijven in een lopende pilot een groen vinkje in zijn applicatie, zodat gebruikers kunnen zien dat het een zakelijk contact betreft. Webwinkeliers kunnen daardoor op termijn een eigen, zakelijke account aanmaken in de populaire berichtenapp.

 'WhatsApp is exploring ways for you to communicate with the businesses that matter to you', belooft het sociale medium aan consumenten. Ook in een chatsessie krijgen gebruikers straks te zien dat ze met een bedrijf chatten door de kleur van de berichten, die normaliter groen is: in een zakelijk gesprek worden ze geel. Bedrijven kunnen ook geblokkeerd worden.

WhatsApp Business

De pilot past binnen de steeds zichtbaarder wordende strategie van WhatsApp om retailers een plek te geven in zijn netwerk. Onlangs werd ook bekend dat het sociale medium aan het experimenteren is met in-app betalingen. Transacties tussen winkeliers en hun klanten kunnen daardoor straks waarschijnlijk in de app zelf plaatsvinden, waarbij bedrijven een koppeling ontvangen met de zakelijke variant WhatsApp Business, dat nog in de maak is.

Klantcontact

Op het gebied van klantcontact wint WhatsApp al een tijdje aan terrein: diverse bedrijven introduceerden voor hun klanten al een eigen chatservice via de app, zoals Coolblue, Essent, De Bijenkorf, Omoda, Outfittery, Yoox Net-a-porter en wehkamp.

WeChat

Met deze stappen op de zakelijke markt treedt WhatsApp, dat onder moederbedrijf Facebook valt, in het spoor van het Chinese WeChat. Consumenten in China hebben dat medium omarmd om bestellingen van elke aard te doen en die ook gelijk te betalen in de applicatie.

Lees ook: 'Klantenservice via WhatsApp: 5 tips' (29-08-'16)