Twinkle | Digital Commerce

Nijhof: ‘Samenwerking en scholing cruciaal voor markt’

2017-09-22
1100618
  • [nieuws]
  • 1:07

‘Om de Nederlandse online retailmarkt sterker te laten groeien in internationaal opzicht, is samenwerking nodig. Ook is betere scholing belangrijk om de grote hoeveelheid vacatures in de branche in te kunnen vullen.’ Paul Nijhof, bestuursvoorzitter van belangenvereniging Thuiswinkel.org, pleit voor deze combinatie.

Hij opende daarmee het jaarlijkse congres Shopping Today in Utrecht. ‘Onze markt is inmiddels 10,7 miljard euro waard, maar vergeleken met andere landen is dat redelijk beperkt’, zegt hij. ‘Ik denk dat we de krachten moeten bundelen om de inmiddels teruglopende groei weer sterker te krijgen. Dan bedoel ik bijvoorbeeld op het gebied van logistiek.’

Belang van scholing

Naast deze oproep pleit Nijhof voor betere scholing van e-commerce personeel. ‘Ik wil aandacht vragen voor het opleiden van talent’, zegt hij. ‘We hebben momenteel een kleine vijver met bijvoorbeeld developers en online marketeers om uit te vissen. Dat moet veranderen.’

Achtduizend vacatures

Volgens Nijhof zag Thuiswinkel.org achtduizend vacatures openstaan in de markt. ‘Veel bedrijven willen geen concessies doen in het aannemen van medewerkers’, zegt hij. ‘Wij willen die gap verkleinen door talent op te leiden via onze e-academy. Dit doen wij in samenwerking met hogescholen. Zo willen we het aantal openstaande vacatures helpen invullen.’

Tijdens Shopping Today staan de ceo’s van PostNL, Kijkshop, wehkamp en bol.com op het podium. Ook Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen is keynote speaker.

Lees ook:
E-commerce bedrijven smachten naar goed personeel (17-7-2017)