Twinkle | Digital Commerce

Rekenmodel moet bijdragen aan halvering CO2-emissie

2018-05-14
1040585
  • 1:37

Onder de noemer Bewust Bezorgd slaan webwinkeliers en vervoerders de handen ineen. Samen streven ze naar een halvering van de CO2-uitstoot in de logistieke operatie in 2025.

Naast privacy en de arbeidsmarkt is verduurzaming een van dé thema’s voor Thuiswinkel.org in 2018, vertelde voorzitter Paul Nijhof eind vanmiddag in Utrecht. ‘We gaan voor duurzame groei’, zei hij op de nieuwjaarsreceptie van de belangenvereniging. ‘Met het bewuste bezorginitiatief leggen we een uitdagende ambitie neer.’

Rekenmodel

Die ambitie - halvering van webwinkellogistieke CO2-emissie in 2025 - krijgt handen en voeten met een rekenmodel. Het model, ontwikkeld door Thuiswinkel.org, mobiliteitsnetwerk Connekt en de Topsector Logistiek, maakt de CO2-uitstoot voor pakketbezorging inzichtelijk. Webwinkels als bol.com, Coolblue, wehkamp en Otto en vervoerders als PostNL, DHL en Dynalogic droegen actief bij aan de totstandkoming.

CO2-uitstoot

De eerste webwinkels zullen de rekentool dit jaar implementeren, wanneer precies is onduidelijk. De tool berekent hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakketje aflegt, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. Zo kunnen consumenten direct inzien waar de mogelijkheden zitten om de logistieke operatie verder te verduurzamen. Het model is gebaseerd op de Lean & Green Analytics-methode en voldoet aan Europese normen.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, laat optekenen:

Wij zijn al een groene sector en hiermee verduurzamen we nog verder. Je kunt je wel voorstellen dat het duurzamer is om één busje honderd pakketten te laten afleveren, dan dat iedere consument apart de weg op gaat. Wij zijn er trots op dat e-commerce steeds meer oplossing kan bieden voor duurzame retail.

Campagne

Bewust Bezorgd moet ook consumenten bewust maken van duurzame bezorgmogelijkheden, middels een campagne. Die biedt webshoppers voorlichting over hoe ze duurzamer kunnen bestellen. Hun keuzes, over bijvoorbeeld de levertijd van een bestelling, zijn van invloed op de CO2-impact van de bezorging. Zo kunnen shoppers ook zelf een bijdrage leveren aan duurzaam online winkelen.