Twinkle | Digital Commerce

FNAC zoekt grip op Belgische e-commerce markt met magazijn

2018-01-18
1000562
  • [nieuws]
  • 1:10

Fnac Darty bouwt een nieuw voorraadmagazijn in het Belgische Willebroek. Dat moet de webwinkeldochters van de Franse warenhuisketen helpen meer grip te krijgen op de Belgische markt, die nu gedomineerd wordt door buitenlandse spelers.

Het nieuwe magazijn, 14.000 vierkante meter groot, biedt straks plek aan artikelen die tot dusver vanuit Frankrijk verzonden worden. Die keuze verlengt de levertijd van online orders bij formules Vanden Borre en Fnac: het duurt gemiddeld twee tot drie dagen voordat een artikel bij de consument in huis is. In de Belgische Twinkle100, die onlangs verscheen, bezet Vanden Borre de negende plaats; Fnac eindigde op plek 23.

Potentieel

Met kortere levertijden mikt Fnac Darty op een groter marktaandeel bij de zuiderburen, zegt ceo Christian Muller tegen De Tijd. 'Wij zijn ervan overtuigd dat Vanden Borre een merk is dat de Belgen vertrouwen. Ook Fnac heeft een trouwe aanhang. Beide merken hebben het potentieel om te groeien.'

Marktplaats

Fnac Darty, tevens moederbedrijf van BCC, ontstond uit de overname van het Britse Darty door het Franse Fnac in 2016. In eigen land runt Fnac een online marktplaats, die het datzelfde jaar uitbreidde met witgoed en sportartikelen, om zo de concurrentie met onder meer Amazon, Decathlon en Intersport op te voeren.