Twinkle | Digital Commerce

Goed begin van 2018 voor multichannelers

2018-03-15
1000562
  • [nieuws]
  • 0:58

In eerste maand van 2018 besteedden consumenten gemiddeld 22,5 procent meer online dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het CBS op basis van cijfers over de detailhandel.

De omzet van multichannelers, voor wie online verkoop een nevenactiviteit is, steekt daar nog verder bovenuit met een groei van ruim 26 procent. Pure players daarentegen zetten afgelopen januari 19 procent meer om.

Algemene tendens

De totale detailhandelsector groeide in die maand met 3,5 procent. Daarbij gaat het om een voor koopdagen gecorrigeerde meting; zonder die correctie tikt de toename bijna 5 procent aan. Met name verkooppunten van doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de drogisterijen en parfumerieën deden het goed.

De verhouding tussen omzetgroei bij webwinkeliers en multichannelers helt het afgelopen jaar steeds meer toe naar de laatste partij; de omzetgroei voor handelaars die zowel online als offlinke verkopen, tikte afgelopen september zelfs de 31 procent aan.

Lees ook: 'CBS: 19,5 procent meer internetverkopen in 2017' (13-02-'18)