Twinkle | Digital Commerce

Geschorst Lil.nl moet zich bewijzen aan Thuiswinkel.org

2018-04-10
980550
  • [nieuws]
  • 1:18

Lil.nl maakt voorlopig geen deel uit van de ledenlijst van Thuiswinkel.org. De woonwebwinkel raakte in opspraak na vele klachten van gedupeerde consumenten bij Radar en Thuiswinkel.org.

In de uitzending van Radar gisteravond reageerde mede-eigenaar en voormalig tv-presentator Rob Muntz op de aantijgingen. Klanten van Lil.nl rapporteerden in groten getale bij de waakhond over zeer lange levertijden, slechte klantenservice en het uitblijven van terugbetalingen. Ook meldt Trusted Shops aan het televisieprogramma dat Lil.nl zijn keurmerk ongeloorloofd voert.

'Groeipijn'

Volgens Muntz zijn die problemen te wijten aan een fikse groei van Lil.nl, waardoor onder meer ICT-koppelingen met zijn 280 leveranciers niet in orde zouden zijn en de website daardoor foutieve voorraad- of levertijdinformatie vermeldt bij het productaanbod. De verklaringen van medewerkers en het voeren van het Trusted Shops-keurmerk berusten volgens de mede-eigenaar op onwaarheid.

Verhuizing

Lil.nl, dat in 2010 werd opgericht, voert een assortiment van 280.000 producten op huis-, tuin- en keukengebied. De e-tailer, nummer 160 in de Twinkle100, draaide een omzet van 7,1 miljoen euro over 2016 en houdt kantoor in Zaandam; binnenkort wordt verhuisd naar Assen, wat volgens Muntz tevens een deel van de problemen zal oplossen.

Laatste kans

Volgens Thuiswinkel.org-jurist Ank van Heeringen, die op verzoek van Muntz deelnam aan de uitzending, zijn ook daar vele klachten binnengekomen. De webshop krijgt tijdens de komende schorsingsperiode, die gisteren is ingegaan, de kans het leven te beteren; mocht dat niet het geval zijn, dan verdwijnt de woonwebwinkel permanent uit het ledenbestand van de brancheorganisatie.