Twinkle | Digital Commerce

Sterk eerste kwartaal voor multi-channelers

2018-05-16
1000562
  • [nieuws]
  • 0:59

Retailers met een multi-channel strategie kenden een goed eerste kwartaal. In de eerste drie maanden van 2018 steeg de omzet met 25,8 procent ten opzichte van diezelfde periode een jaar eerder.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De groeicijfers bij multi-channelers, winkels waarbij het zwaartepunt niet op online ligt, vallen zo hoog uit dankzij een forse omzetgroei in maart. In die maand steeg die omzet met bijna 30 procent in vergelijking met maart 2017.

De omzet van webwinkeliers steeg in het eerste kwartaal met 19,3 procent. In dat kwartaal was de omzetstijging in februari het laagst. In die maand steeg de omzet met 15,6 procent, tegenover 22,3 procent in januari en 19,6 procent in maart.

Detailhandel

De online omzet in de detailhandel steeg in het eerste kwartaal 21,7 procent. Dat kwartaal wordt gecompleteerd door een omzetstijging van 23 procent in maart. De totale omzet in de detailhandel steeg in dat kwartaal 2,6 procent.

Balans

Vorig jaar steeg de online omzet in de Nederlandse detailhandel met 19,5 procent. De multi-channelers groeiden in diezelfde periode met 21,9 procent. Webwinkels boekten vorig jaar 17,8 procent meer omzet dan in 2016.