Twinkle | Digital Commerce

Hoogte verzendprijs verslaat korte levertijd

2018-06-14
1000562
  • 1:33

Nederlandse consumenten hebben minder haast met hun bestelling dan snelle bezorgstandaarden doen vermoeden; een duidelijke meerderheid laat zijn keuze voor een webshop afhangen van de hoogte van verzendkosten.

Dat blijkt uit onderzoek van Ruigrok NetPanel onder 2.130 Nederlanders. Maar liefst zeven op de tien consumenten kijken naar de factor verzendkosten tijdens het online shoppen; ook de betrouwbaarheid van de webshop, afgaande op het uiterlijk ervan, staat bij 55 procent van de ondervraagden bovenaan de prioriteitenlijst.

Liever wachten dan betalen

Daarentegen vindt iets meer dan een kwart van hen (28 procent) de levertijd bepalend voor het al dan niet bestellen bij een bepaalde webwinkel. Dat de Nederlander liever even wacht op zijn order en de hand op de knip houdt, blijkt ook uit het belang dat wordt gehecht aan (de hoogte van) retourkosten (44 procent) en aan het al dan niet moeten bijbetalen voor het gebruik van een gewenste betaalmethode (47 procent). Een meerderheid van 64 procent van de ondervraagden geeft de voorkeur aan een langere levertijd in ruil voor een reductie van de kosten.

M-commerce in de lift

Verder concluderen de onderzoekers dat het aandeel van m-commerce in het online winkelen opnieuw is toegenomen. Ook bij het betalen via de smartphone voelt de Nederlander steeds meer vertrouwen. Het afhandelen van betaalverzoeken via die weg is met name onder 'Digitieners' en millenials populair; die leeftijdsgroepen voelen, volgens Ruigrok, tevens steeds meer voor 'een wereld zonder fysieke winkels'. Ten slotte blijkt een snel groeiende interesse voor de online foodsector: het avondeten wordt steeds vaker online besteld - 39 procent in 2018, vergeleken met 11 procent in 2010 -, evenals de boodschappen: 20 procent, tegenover 7 procent in 2010.

Lees ook: 'Snel bezorgen is niet meer voldoende' (16-02-'18)