Twinkle | Digital Commerce

LolaLiza zet in op online en denkt aan sluiting winkels

2018-08-29
1000562
  • 1:27

De Belgische kledingketen LolaLiza ziet steeds meer brood in het vergroten van zijn online activiteiten. Het bedrijf zet in op een jaarlijkse verdubbeling van de online omzet.

De webwinkel van het Belgische bedrijf is nu nog goed voor 5 procent van de totale omzet. Dat aandeel moet de komende jaren echter worden verhoogd.

Het bedrijf behaalde vorig jaar 99,7 miljoen euro omzet uit zijn 109 winkels en webshop, waarvan het overgrote deel uit de fysieke shops wordt gehaald. Onder de streep kwam het bedrag echter uit op een netto verlies van 7,4 miljoen euro. De keten ziet daarnaast de afgelopen jaren een daling van het aantal winkelbezoeken en vreest een verdere afname. Dit terwijl het online deel juist toeneemt, stelt ceo Henri Appelstein tegen De Tijd. ‘Mensen willen kleding online kopen. Bovendien is een webwinkel een uitstekend publiciteitsmedium.’

Sluiting

Online verkocht LolaLiza vorig jaar het dubbele ten opzichte van een jaar eerder en ook dit jaar verwacht het bedrijf die lijn verder door te zetten. Het bestaande winkelnetwerk wordt door LolaLiza geëvalueerd, aldus Appelstein, die niet uitsluit dat het concern enkele winkels zal sluiten. ‘Verlieslatende winkels gaan dicht en winstgevende blijven open.’

Jeroen van de Wiel

In het kader van de digitale transformatie stelde LolaLiza eerder dit jaar Jeroen van de Wiel, voormalig e-commerce manager bij Kijkshop, aan als e-commerce & digital transformation manager. Van de Wiel moet de Belgische damesmodeketen naar digitaal succes loodsen. Over het werken in de e-commerce zei hij eerder tegen Twinkle: ‘Het leuke aan e-commerce vind ik de impact, de snelheid, de verbanden en daardoor de complexiteit. Je onderneemt actie, en als je dat goed doet is er meteen verschil in resultaten.’

Lees ook: 'Jeroen van de Wiel verruilt Kijkshop voor LolaLiza' (Twinkle 04-01-2018)