Twinkle | Digital Commerce

Kassaloze winkels als inspiratiebron

2018-09-21
1000562
  • 2:06

Amazon opende deze week zijn tweede kassaloze winkel Amazon Go in Amerika. Voor Albert Heijn Online is dit een grote bron van inspiratie.

Dat stelt senior director Machiel Tiddens van Albert Heijn Online tijdens Shopping Today in DeFabrique in Utrecht. Volgens Tiddens is Albert Heijn Online, de nummer 5 van de nieuwe Twinkle100, op dit moment druk bezig met het testen van verschillende betaalmethoden in de winkel, zoals vooraf betalen of betalen met Tikkie. ‘De volgende fase is om niet langs de paal te hoeven gaan om af te rekenen.’

Framework

In zijn keynote presentatie bespreekt Tiddens hoe Albert Heijn Online klantgericht innoveert in de snel veranderende wereld van online groceries. Daarbij maakt Albert Heijn Online gebruik van Design Thinking en Lean Startup principes waardoor het net zo snel kan innoveren als een startup. Dat snelle innoveren doet Albert Heijn op basis van een zogeheten intrapreneurial framework, waarbij werknemers binnen Albert Heijn opgeleid worden in snel en effectief innoveren. Dat doen ze bij Albert Heijn in twee fases: het nadenken over het probleem en het bedenken van een oplossing.

Testen

Onder meer door deze methode deed Albert Heijn de afgelopen tijd veel proeven op technologisch gebied. Zo doet de supermarktketen sinds enkele maanden een proef met Google Assistent, waarbij consumenten middels spraak boodschappenlijstjes samenstellen en op de hoogte blijven van aanbiedingen. Ook test het bedrijf op dit moment met slimme deursloten, die het mogelijk maken om te bezorgen als de klant niet thuis is. Samen met vliegmaatschappij Transavia doet Albert Heijn Online een proef: Appie Fly in het bestellen van boodschappen in het vliegtuig op de terugweg. Op deze manier hebben klanten hun boodschappen al in huis, als ze terugkomen van hun reis of vakantie.

Online boodschappen

Gisteren werd nog bekend dat in 2017 29 procent van de Nederlanders online boodschappen kocht. Twee jaar geleden was dit percentage nog 16 procent. De markt van online boodschappen groeit dus zeer snel in Nederland.

Amazon en JD.com

Amazon zou de smaak te pakken hebben met het openen van kassaloze winkels. Nadat de internetgigant enkele maanden geleden zijn eerste Amazon Go-winkel opende, ging deze week in Chicago de tweede winkel van start. San Fransisco komt dit jaar ook nog aan de beurt. Persbureau Bloomberg meldde eerder deze week op basis van anonieme bronnen dat Amazon de komende jaren nog eens drieduizend van deze winkels wil openen. En ook in Azië zou men op de kassaloze tour zijn. JD.com wil naar verluidt honderden winkels openen zonder kassa. Beide e-tailers maken daarbij gebruik van een techniek, waarbij camera's de bewegingen van winkelbezoekers monitoren.

Lees ook: 'Albert Heijn zet stap in kassaloos concept' (14-06-2018)